Mikołaj kupuje
prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14
dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy
dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych
ofert. Przypominamy
podstawowe zasady e-zakupów. Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez
internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić
szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki.
UOKiK przypomina Mikołajom o podstawowych zasadach
świątecznych zakupów.
Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne.
Przestrzegamy przed stronami internetowymi oferującymi markowe produkty
w bardzo niskich cenach. Zawsze sprawdź,
czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to,
gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń
może być utrudnione.
Jedną z okazji do oszczędzenia jest Dzień Darmowej
Dostawy przypadający 5 grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie
naliczają tego dnia kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej
wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki
promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić
korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5 grudnia nie
wycofał z oferty najtańszych artykułów.
Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza
się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał,
ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były
dodane.
Towar zakupiony przez
internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od
momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane
płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę
zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez
sprzedającego.
Ponosisz koszt zwrotu towaru,
chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go
ponieść.
Zwracany towar nie powinien
nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak
w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady
są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
Nie musisz sprawdzać
przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później
w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu
w czasie transportu.
Uwaga: nie wszystkie produkty
kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do
odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia
dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia,
towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami,
muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie
otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na
koncerty czy wydarzenia sportowe.
Masz prawo do
reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do
sprzedawcy jak najszybciej. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci
w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.
Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz