- Zygmunt Miernik, były naczelnik Miasta i Gminy odebrał nagrodę "Zasłużony dla Miasta i Gminy Suchedniów".
- Elżbieta Dziekan, prezes Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "Promyk" odebrała statuetkę i podziękowania dla NZOZ.
- Wiktoria Dąbczyńska, wielokrotna medalista mistrzostw Polski w badmintonie odebrała (w zastępstwie Aleksandra Dąbczyńska) nagrodę pieniężną za osiągnięcia sportowe
- radni odebrali pisemne podziękowania oraz pamiątkowe tableau.
W kolejnych punktach programu informację z działalności Rady Miejskiej w Suchedniowie w kadencji 2010-2014, przedstawił przewodniczący Rady Miejskiej Eugeniusz Bugała. Wystąpił również zastępca burmistrza Stanisław Kania oraz zaproszeni goście, w tym m. in. Stanisław Dymarczyk, członek Zarządu Powiatu Skarżyskiego, Jerzy Żmijewski, radny Rady Powiatu, Joanna Piasta-Siechowicz, dyrektorka Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie, Zygmunt Miernik, Stanisław Krogulec, kierownik Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.
Informacja z działalności Rady Miejskiej:
W przeprowadzonych 21 listopada 2010 roku wyborach do Rady Miejskiej w Suchedniowie - 15-e przysługujących Gminie mandatów radnych społeczeństwo powierzyło:
1. p. Markowi Banaszkowi 9.
p. Sebastianowi Odelskiemu
2. p. Eugeniuszowi Bugale 10.
p. Jackowi Odzimkowi
3. p. Sławomirowi Dziekanowi 11. p. Zdzisławie
Połeć
4. p. Łukaszowi
Gałczyńskiemu
12. p. Danucie Rokita
5. p. Maciejowi Garbala 13. p. Pawłowi Słomie
6. p. Piotrowi Hermanowi 14. p.
Małgorzacie Styczeń
7. p. Iwonie Michta 15. p. Agnieszce Włoch
8. p. Januszowi Mik
8. p. Januszowi Mik
Podczas pierwszego posiedzenia,
jakie miało miejsce w dniu 1 grudnia 2010 roku, funkcję Przewodniczącego - Rada
Miejska powierzyła Panu Eugeniuszowi
Bugale.
Rada ustaliła również liczbę
dwóch wiceprzewodniczących, którymi wybrani zostali: p. Sławomir Dziekan i p. Paweł Słoma.
Działalność Rady
Miejskiej.
W okresie 4-ro letniej kadencji Rada Miejska odbyła ogółem 48 sesji na 49
posiedzeniach. :
w 2010 roku - 3
posiedzenia (od wyborów tj. od 21 listopada 2010r.)
w 2011 roku - 13 posiedzeń
w 2012 roku - 11 posiedzeń
w 2013 roku - 11 posiedzeń
w 2014 roku - 11
posiedzeń
Podkreślenia wymaga fakt obecności
na wszystkich Sesjach 5 - ciorga radnych, którzy zasługują na szczególne
wyróżnienie, należą do nich:
1) radny Marek Banaszek
1) radny Marek Banaszek
2) radny Łukasz Gałczyński
3) radny Maciej Garbala
4) radny Piotr Herman
5) radna Agnieszka Włoch
W okresie kadencji Rada Miejska
podjęła ogółem - 257 uchwał. W tym :
- 13 na przestrzeni 2010 roku,
- 13 na przestrzeni 2010 roku,
- 69 na przestrzeni 2011 roku,
- 71 na przestrzeni 2012 roku,
- 57 na przestrzeni 2013 roku,
- 47 w 2014 roku (do dnia dzisiejszego).
Prócz tematyki obligatoryjnej
związanej z działalnością organizacyjną Rady Miejskiej dotyczącej: wyboru Przewodniczącego
Rady, Zastępców, komisji Rady Miejskiej, Rada Miejska podejmowała uchwały
statutowe wynikające z ustawy o „Samorządzie Gminy” dotyczące:
- corocznego uchwalania budżetu
Gminy,
- udzielania absolutorium
Burmistrzowi,
- uchwalania stawek podatkowych,
- uchwalania planów pracy Rady i
Komisji,
- uchwalania zadań inwestycyjnych
i zmian budżetowych.
Ponadto Rada podejmowała uchwały, decyzje i inicjatywy dotyczące :
- podziału Gminy na 15-to
jednomandatowych okręgów wyborczych;
- podział Gminy na 12 stałych
obwodów głosowania;
- wyboru ławników do Sądu
Rejonowego;
- strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych dla Miasta i Gminy Suchedniów na lata 2011-2018;
- przyjęcia Wieloletniego
Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy na lata 2012-2016 oraz
zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
- wymagań jakie powinny spełniać
przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie ochrony przed
bezdomnymi zwierzętami;
- przyjęto uchwały w sprawie
terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za śmieci oraz szczegółowego
sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbioru i zagospodarowania
odpadów co miało związek z uchwaleniem przez parlament tzw. „Ustawy
śmieciowej”;
- upamiętnienia 150-tej rocznicy
wybuchu Powstania Styczniowego;
- podjęto uchwałę w sprawie
nadania godności „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Suchedniów – Janowi Pawłowi
II”. Odbyła się uroczysta Sesja RM, odsłonięto pamiątkową tablice w budynku
Urzędu MiG oraz przemaszerowano do kościoła parafialnego na uroczystą mszę świętą;
- nadano nazwę placowi przed
kościołem parafialnym w Suchedniowie „ Plac imienia ks. Infułata Józefa
Wójcika” honorując w ten sposób zmarłego długoletniego proboszcza suchedniowskiej parafii;
- odbyła się uroczysta Sesja RM z
okazji 50-lecia nadania praw miejskich dla Suchedniowa,
wręczono odznaczenia dla osób i pracowników samorządowych zasłużonych na rzecz
rozwoju miasta i gminy;
- wyrażono poparcie dla
inicjatywy Gminy Sędziszów w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego
wniosku o stwierdzenie niezgodności z ustawą o dochodach jednostek
samorządowych (w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla
jednostek samorządu terytorialnego – gminy wiejskie i miejskie).
Bardzo ważnym obszarem w pracach
Rady były uchwalone miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego terenów:
„Gazociąg I” i „Gazociąg II”. Były to zadania czasochłonne , gdyż wymagały
bezpośrednich rozmów i negocjacji przez projektantów z właścicielami, jak tez
szczegółowej analizy przez komisje i Radę Miejską, w celu ustalenia ostatecznej
wizji zagospodarowania.
Rada wyszła z inicjatywą i podjęła uchwały w sprawie przyznania i
wręczenia nagród przez Radę Miejską za wybitne osiągnięcia w nauce młodzieży z
terenu Gminy, oraz ustanowienia nagrody honorowej „Zasłużony dla Miasta i Gminy
Suchedniów”;
- Rada Miejska wystąpiła w dniu
30 grudnia 2010r. na Sesji z oświadczeniem skierowanym do Premiera RP, Ministra
Infrastruktury, Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad oraz Posłów i
Senatorów Ziemi Świętokrzyskiej o utrzymanie w planach inwestycyjnych na rok
2011 budowy drogi ekspresowej S-7 ze Skarżyska-Kamiennej do granic województwa
mazowieckiego.
- Podjęto uchwałę zajmującą
stanowisko w zakresie oczekiwań, co do efektywnej realizacji zadań oświatowych
w Gminie Suchedniów.
Rada zderzyła się również z problemami i nieunikano trudnych decyzji takich jak podjęcie uchwał w sprawie:
- likwidacji filii bibliotecznych
w Mostkach i w Ostojowie;
- likwidacji Samorządowego
Zespołu Obsługi Oświaty, oszczędności Gminy z tego tytułu wyniosły ok.120 tys.
zł rocznie ;
- likwidacji Zakładu Inwestycji
Komunalnych i Budownictwa.
W mijającej kadencji Rady Miejskiej
2010-2014 podjęto, kontynuowano oraz zakończono szereg działań w zakresie inwestycyjnym.
Należało do nich realizacja:
- kontynuacja i zakończenie projektu
pn. Budowa
ulic i infrastruktury osiedla Jasna I i Jasna II w Suchedniowie.
Całkowita wartość projektu brutto
to 12.771.119,55 zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej
wyniosło 4.848.079,12 zł tj. 40,45% kosztów kwalifikowanych.;
- projektu pn. Rozbudowa,
nadbudowa i przebudowa budynku Suchedniowskiego Ośrodka Kultury „Kuźnica”.
Całkowita wartość projektu brutto to kwota 4.938.264,91 zł, z czego
dofinansowanie unijne wyniosło 1.464.799,15 zł
tj. 37,5% kosztów kwalifikowanych;
- zagospodarowania centrum miasta
Suchedniów – etap I. Wartość zadania wyniosła 1.390.250,09 zł, w tym
dofinansowanie wyniosło 834.150,05 zł tj. 60% kosztów kwalifikowanych;
- projektu pn. Przebudowa
ul. Traugutta i Szarych Szeregów. Projekt zrealizowano za kwotę
734.688,84 zł przy czym Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych dofinansował
zadanie kwotą 303.122,00 zł tj. 50% kosztów kwalifikowanych;
- zadania pn. Usługa
oświetleniowa o podwyższonym standardzie na terenie Miasta i Gminy Suchedniów.
Była to modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie miasta i gminy. Zadanie to realizowane jest bez
udziału środków własnych, natomiast finansowanie zadania pochodzić będzie z
oszczędności na zużytej energii elektrycznej.
Podjęto również zadania inwestycyjne w sołectwach tj:
- kontynuacja i zakończenie w
ramach projektu pn. Mostki ku przyszłości – zagospodarowanie terenu wokół zalewu w Mostkach
zrealizowano zadanie za kwotę brutto 1.057.980,00 zł w tym dofinansowanie
stanowiło 500.000,00 zł tj.51,82 % kosztów kwalifikowanych;
- niewielkim udziałem finansowym
wspólnie z zarządem Powiatu Skarżyskiego zrealizowano pierwszy etap budowy
chodnika w Mostkach;
- w Michniowie wykonano remont
budynku po byłej szkole z przeznaczeniem na Centrum Kształceniowo-Integracyjne.
Wartość zadania wyniosła 659.252,69 zł przy dofinansowaniu z zewnątrz w
wys.400.265,00 zł tj. 75% kosztów.
Znaczne środki przeznaczono na ochronę środowiska, tj.:
- kontynuacja i zakończenie budowy
kanalizacji sanitarnej na ul. Stokowiec, Szeroka, części ulicy Langiewicza
kosztowała brutto 3.933.748,44 zł, z czego dofinansowanie wyniosło 927.553,23
zł tj. 60 % kosztów kwalifikowanych;
- kontynuacja i zakończenie budowy
kanalizacji sanitarnej na ul. Zagórskiej za kwotę 2.462.144,57 zł przy
dofinansowaniu w wys. 1.477.286,74 zł tj. 60 % kosztów kwalifikowanych;
- budowę kolektora sanitarnego od
ul. Sportowej do ul. Bugaj w wys. 3.170.313,00 zł przy dofinansowaniu
unijnym w wys.1.436.158,89 zł tj. 40% kosztów.
Obecnie w trakcie realizacji jest modernizacja ul. Gajzlera i
Kościelnej.
Zlecono również projekt modernizacji ul. Powstańców,
Spokojnej i Krótkiej. Projekt przewiduje
przebudowę kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, wybudowanie kanalizacji
deszczowej, wskazanie zatoczek i miejsc parkingowych.
Ogółem wartość realizacji dużych
projektów w Gminie wyniosła 37.698.859,45
zł, w tym środki własne wyniosły 20.429.905,64
zł. Warto przypomnieć, iż roczny budżet Gminy wynosi 22.704.096,- zł.
Realizacja powyższych zadań
wymagała zabezpieczenia tzw. wkładu własnego tym większego, im mniejszy procent
dofinansowania. Niezbędnym posunięciem było więc zaciągnięcie kredytów, które
umożliwiły realizację powyższych zadań ze względu na niemożność
wygospodarowania tak znacznych środków przez Gminę.
Wysokość zaciągniętych kredytów w
obecnej kadencji Rady Miejskiej wynosi kwotę 7.031.214,00 zł. Zadłużenie Gminy na początku kadencji
wynosiło ok. 12.800 tys. zł, obecnie wynosi ono ok. 15.060 tys zł.
Poważnym obciążeniem budżetu
Gminy są wydatki na oświatę, które wynoszą 10.845.158,-
zł w tym Gmina wydatkuje ok. 47%
tej kwoty ze środków własnych tj. 5.097.224,- zł, resztę stanowi subwencja oświatowa z budżetu
państwa.
W okresie 4-ro letniej kadencji -
podczas Sesji i posiedzeń komisji Rady Miejskiej zgłaszano wiele wniosków,
interpelacji i zapytań w sprawach aktualnych problemów terenu Gminy, w celu
poprawy sytuacji i uzyskania informacji o stanie faktycznym. Odpowiedzi
udzielane były przez Burmistrza i adresatów bezpośrednio ustnie podczas Sesji i
posiedzeń komisji, lub w terminach późniejszych. Podkreślenia wymaga fakt, że
znacząca ilość zgłoszonych wniosków i interpelacji została zrealizowana i miała
wpływ na pomyślne rozwiązanie wielu problemów społecznych.
Prace związane z ustaleniem kształtu podejmowanych decyzji Rady -
wykonywały 4-y powołane przez Radę Miejską komisje:
1) Rewizyjna pod przewodnictwem radnego Marka Banaszka, która zgodnie z procedurą ustawową
wykonywała działalność kontrolną w Gminie z efektem przeprowadzenia - w tym
związaną z corocznym badaniem budżetu Gminy i wypracowaniem wniosków o
absolutorium dla Burmistrza.
2) Budżetu i Finansów, pod przewodnictwem radnej Małgorzaty Styczeń, która zajmowała się finansami w Gminie. Do jej
kompetencji należało w szczególności uzgadnianie treści budżetu gminy, uzgadnianie
podstawowych kierunków wydatków i dochodów gminy,
uzgadnianie wysokości stawek podatkowych uchwalanych przez gminę.
3) Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska i Ładu Publicznego pod
przewodnictwem radnego Jacka Odzimka,
do której należała rozległa sfera działalności tematycznej, dot. m.in. planowania
przestrzennego terenu, ochrony środowiska oraz zabezpieczenia porządku i
bezpieczeństwa publicznego w Gminie.
4) Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki, powołana pod przewodnictwem
radnego Piotra Hermana, do kompetencji której należy w szczególności
sprawy z zakresu
funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, tworzenie bazy do prowadzenia
działalności kulturalno oświatowej w gminie, zabezpieczenie społecznych potrzeb
w zakresie usług zdrowotnych, tworzenie warunków do
prowadzenia działalności sportowej i rekreacyjnej, w tym dla rozwoju klubów
sportowych.
Stwierdzić należy dużą
pracowitość komisji i pozytywne efekty ich działania w postaci wypracowanych
opinii, propozycji i wniosków, które po każdym posiedzeniu przekazywane były do
Burmistrza i w większości miały znaczący wpływ na treść podejmowanych decyzji
zarówno przez Radę Miejską, jak i Burmistrza Miasta i Gminy.
Prócz komisji stałych
podkreślenia wymaga działalność komisji doraźnych, a mianowicie: Statutowej powołanej pod przewodnictwem
radnej Danuty Rokita, do której należało aktualizacja
Statutu Gminy oraz Inwentaryzacyjnej
Mienia Komunalnego, do której należały czynności opiniodawcze związane z
nabywaniem mienia komunalnego przez Gminę. Komisji tej przewodniczył radny Maciej Garbala.
Ponadto w Radzie działał Klub Radnych „Razem dla przyszłości”
oraz Klub Radnych „Stowarzyszeni na
rzecz Miasta i Gminy Suchedniów”, które w ramach swojej działalności
opiniowały materiały wnoszone pod obrady sesji Rady Miejskiej i były inicjatorem wielu przedsięwzięć oraz
wnosiły projekty uchwał.
Działalność Rady Miejskiej w
mijającej kadencji przejawiała się również:
- aktywnym udziałem w
organizowanej rok rocznie 1 listopada kweście cmentarnej, z której zebrane środki
wpływają na poprawę estetyki miejscowego cmentarza parafialnego, jak też
pełnieniem stałych dyżurów dyżurów przez radnych i
Przewodniczącego Rady, celem utrzymania stałego kontaktu z wyborcami.
Organem pomocnym w działalności
Gminy są wybrani przez lokalne społeczności Sołtysi w 4-ch sołectwach naszej
Gminy i 7 Komitetów Osiedlowych na
czele z
Przewodniczącymi tych organów, którzy swoim zaangażowaniem przyczyniają
się do poprawy życia
mieszkańców w naszej Gminie za co należne są słowa podziękowania.
W naszej kadencji mimo starań nie
udało się wykonać kilku zadań, które wymagają dużych nakładów inwestycyjnych.
Należą do nich:
- budowa nawierzchni drogowych
(Krzyżka, ulice w mieście),
- kanalizacja sanitarna całego
terenu miasta i gminy (m.in. kanalizacja Mostek)
- rozbudowa SSP Nr 1,
Oceny pracy Rady Miejskiej i
całego samorządu gminy najlepiej dokona nasze społeczeństwo, któremu ten
samorząd ma służyć. Pragnę jedynie powiedzieć, że z
uwagi na ograniczone możliwości finansowe – do realizacji wybieraliśmy zadania
mające szanse wykonania.
Uważam, że przy podejmowaniu
decyzji w formie uchwał i nie tylko staraliśmy się uwzględniać wszystkie
uwarunkowania, które były zgodne z prawem i dobrze służyły społeczeństwu. Ale
mam również świadomość, jak wiele jeszcze spraw został do zrobienia, które
niewątpliwie przejmie nowo wybrany samorząd naszej Gminy.
W podsumowaniu pracy minionego
okresu, w imieniu całej Rady – pragnę złożyć podziękowanie wszystkim
prowadzącym działalność samorządową, za pomoc i wykazane inicjatywy w
tworzeniu prawa lokalnego, które ma służyć i poprawiać na lepsze codzienne
życie naszych mieszkańców.
(więcej zdjęć na Facebooku Nasz Suchedniów w albumie Uroczysta Sesja Rady Miejskiej).
(więcej zdjęć na Facebooku Nasz Suchedniów w albumie Uroczysta Sesja Rady Miejskiej).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz