czwartek, 18 czerwca 2020

PONAD 600 TYS. ZŁ KARY ZA FIKCYJNE PROMOCJE


Spółka Topmed Plus wprowadzała konsumentów w błąd sugerując, że kupują na pokazach zestawy produktów z dużym rabatem. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał natychmiast zaniechać nieuczciwej praktyki, ponadto nałożył na spółkę karę w wysokości 614 tys. zł.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wydał decyzję wobec Topmed Plus sp. z o.o. sp. k. z Poznania. Sprzedaje ona na pokazach handlowych zestawy produktów, w skład których wchodzą np. maty masujące, materace, wyciskarki do soków czy garnki. Jej klientami są głównie seniorzy. Zarzut dotyczył sugerowania konsumentom, że kupują po promocyjnych cenach, podczas gdy była to standardowa oferta Topmed Plus wynikająca ze stosowanego cennika. Przykładowo w umowie jako cenę wyjściową zestawu firma podawała 7990 zł, a jako cenę po uzyskaniu upustu – 2790 zł. Dokładnie tyle samo widniało w cenniku, ale klient wierzył, że „zaoszczędził” 5200 zł. Z analizy ponad setki umów sprzedaży wynika, że rzekome „rabaty” wahały się od 800 do nawet 30 400 zł.
Pokazy handlowe – rady dla seniorów
Ostrożnie podchodź do zaproszeń na bezpłatne wykłady czy badania. Ustal, czy nie są połączone ze sprzedażą.
Uważaj na „promocje”. Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna – porównaj ją z prezentowanymi przez innych przedsiębiorców, w tym w internecie.
Upewnij się, czy „wygrana” lub „prezent” na pewno są darmowe.
Nie podejmuj decyzji pod presją czasu.
Uważnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, weź kopie dokumentów.
Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie.
Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
Na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie masz 14 dni.
W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.
(źródło: UOKiK)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz