Idea Bank stosował
misselling, czyli oferował konsumentom obligacje GetBack w sposób
niedostosowany do ich potrzeb – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Prezes UOKiK
nakazał wypłacić poszkodowanym rekompensaty.
W sierpniu
ubiegłego roku UOKiK wydał decyzję częściową, w
której stwierdził, że Idea Bank stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy
konsumentów – wprowadzając ich w błąd przy oferowaniu obligacji spółki GetBack.
Dzisiaj UOKiK
potwierdził kolejne zarzuty - wydał kolejną decyzję wobec Idea Banku, stwierdzając
stosowanie tzw. missellingu.
- Idea
Bank proponował swoim klientom produkty wysokiego ryzyka, które w żaden sposób
nie odpowiadały ich potrzebom. Niedozwoloną praktykę misselingu potwierdził
zebrany materiał dowodowy, w tym setki skarg konsumentów. Obligacje
korporacyjne były oferowane nawet tym klientom, którzy nigdy nie mieli do
czynienia z produktami inwestycyjnymi i nie byli nimi zainteresowani, a swoje
oszczędności trzymali na lokatach bankowych. Działanie jest tym bardziej
naganne, że poszkodowanymi są również osoby starsze – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd nie ma
wątpliwości, że konsumentom nie powinny być oferowane obligacje korporacyjne
GetBack przez Idea Bank. Świadczą
o tym dowody zebrane podczas prowadzonego postępowania, w tym materiały zdobyte
w trakcie kontroli.
- Ze strony Idea Bank – który jako
bank powinien być postrzegany jako instytucja zaufania publicznego -
zabrakło rzetelnego dopasowania oferowanego produktu do potrzeb
klienta, w tym indywidualnego profilu ryzyka – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Banki będące
podmiotami profesjonalnymi ponoszą szczególną odpowiedzialność za konsumentów,
których środki finansowe stanowią fundament ich istnienia – działalność ta
wymaga zachowania absolutnie najwyższych standardów etycznych – dodaje.
Dla przykładu konsumentka skarżyła się, że:
- Doradca zaproponował mi
przeniesienie środków finansowych z lokaty, bez utraty odsetek, na inną
korzystną formę lokowania kapitału, z wyższym oprocentowaniem. Zaznaczam, że
nie byłam zainteresowana ryzykownymi ruchami i zaoszczędzone środki miały być wsparciem
mojego budżetu w czasie emerytury. W momencie zakupu miałam 61 lat i nie miałam
najmniejszego zamiaru ryzykować. Podkreślałam w rozmowie z doradcą, że nie
jestem biznesmenem lecz pracownikiem na etacie u kresu kariery zawodowej i nie
będę mogła odrobić tej kwoty, gdyby istniało jakieś niebezpieczeństwo utraty
środków. Doradca jednak zapewniał, że takie niebezpieczeństwo nie istnieje.
UOKiK ustalił, że bank powinien znać i brać pod uwagę preferencje
inwestycyjne klientów, którym oferował obligacje, np. w oparciu o posiadaną
wcześniej historię uruchomionych w banku produktów lub w oparciu o informacje
przekazywane przez konsumentów sprzedawcom. Niestety zamiast przedstawiać
ofertę odpowiadającą potrzebom tych klientów, wykorzystywał ich niewiedzę do sprzedaży
ryzykownego produktu inwestycyjnego, jakim są obligacje korporacyjne.
Rekompensata
dla poszkodowanych
Wydana dziś decyzja nakłada na Idea Bank obowiązek wypłaty rekompensat
tym konsumentom, którzy nabyli obligacje Getback za pośrednictwem banku. Decyzja szczegółowo określa zasady
wyliczania wysokości zwracanych środków. Model przyjęty przez UOKiK zakłada, że
każdy obligatariusz który złoży stosowny wniosek, otrzyma rekompensatę w
wysokości 20 proc. zainwestowanych środków, liczoną dla kwoty do 50 tys. zł. Za
tyle – co do zasady – konsumenci musieli nabyć obligacje GetBack w ramach
jednej emisji, aby wziąć w niej udział. W sytuacji takiej rekompensata należna
konsumentowi wobec zastosowanego przez bank misselingu wyniesie 10 tys. zł.
Decyzja ta nakłada na bank obowiązek wypłaty rekompensaty, która będzie
zmierzała przynajmniej do częściowego wyrównania szkody jaką ponieśli
obligatariusze.
Przede wszystkim decyzja prezesa UOKiK jest kolejnym krokiem
ułatwiającym konsumentom dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej i żądania
wypłaty wszystkich zainwestowanych środków. Ustalenia i zebrane materiały w obu
decyzjach będą pomocne dla sądów w wydawaniu w tych sprawach wyroków.
O rozstrzygnięciu prezesa UOKiK bank musi poinformować na swojej stronie
internetowej, zamieszczając oświadczenie o treści określonej w decyzji. Ponadto
każdy poszkodowany musi otrzymać informację listownie. Prezes UOKiK nakazał
bankowi wypłatę rekompensaty w terminie 1 miesiąca od otrzymania od konsumenta
stosownego wniosku. Szczegółowe terminy wskazane są w decyzji. Decyzja nie jest
prawomocna, Idea Bank może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej
doręczenia.
Wydanie drugiej, częściowej decyzji oznacza, że postępowanie
administracyjne przeciwko Idea Bankowi w zakresie oferowania obligacji GetBack
zostało zakończone.
Ważne informacje dla
poszkodowanych:
Prawomocna decyzja prezesa UOKiK stwierdzająca naruszenie prawa przez
przedsiębiorcę ma charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do
faktu stosowania praktyki są wiążące dla sądów powszechnych w
przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw z udziałem konsumentów w zakresie
zakwestionowanych w decyzji praktyk. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu
reklamacji.
Każdy obligatariusz, który czuje się wprowadzony w błąd przez Idea Bank
przy oferowaniu obligacji GetBack (praktyka stwierdzona decyzję
częściową nr RBG-13/2019),
może dochodzić roszczeń w oparciu m.in. o art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym. Może żądać usunięcia skutków praktyki lub
naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych. W takim przypadku –
zgodnie z art. 13 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – to
na przedsiębiorcy spoczywa ciężar udowodnienia, że jego działanie nie
wprowadzało klienta w błąd. Szczegółowych informacji w tym zakresie mogą
udzielić miejscy
lub powiatowi rzecznicy konsumentów oraz Rzecznik Finansowy. Ponadto, każdy konsument, który toczy spór
sądowy, może wystąpić z wnioskiem o wydanie istotnego
poglądu w swojej indywidualnej sprawie przez prezesa UOKiK lub
Rzecznika Finansowego.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz