Prezes UOKiK
przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Ze skarg
konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z
parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł
lub 90 zł.
Zarządca parkingu
nie uznaje również reklamacji konsumentów, którzy są w stanie udowodnić
posiadanie biletu parkingowego.
Do Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów od
konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O
nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali
również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD
System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe
oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.
Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji
parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba
pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w
dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu
nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.
Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane,
przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też,
że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na
przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana
negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest
nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale
ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się
również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa
parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.
- Konsument nie może być wprowadzani w
błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany
i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich
sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite.
Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu
zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy
sklepach Biedronka i Aldi – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy
nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do
wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające
prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie
wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.
Konsumencie, jeśli parkujesz przed sklepem, innym obiektem lub na
terenie prywatnym, zwracaj uwagę na regulaminy i tablice informacyjne. Jeśli
dostałeś wezwanie do zapłaty i odrzucono twoją reklamację, szukaj bezpłatnej
pomocy u rzecznika konsumentów. Wejdź na https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php,
a dowiesz się, gdzie w twoim mieście znajdziesz bezpłatną pomoc prawną.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz