Spłaciłeś wcześniej
kredyt konsumencki? Instytucja finansowa musi ci zwrócić proporcjonalną część
pobranych opłat. UOKiK wydał decyzje
wobec kolejnych firm: Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy. Spółki te muszą
pozytywnie rozpatrzyć reklamacje i zwrócić konsumentom część prowizji obliczoną
metodą liniową.
Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów wydał kolejne decyzje związane z naruszeniami
zbiorowych interesów osób, które przed terminem spłaciły kredyt konsumencki.
Dotyczą one firm pożyczkowych Vivus Finance i Zaplo oraz Banku Pocztowego.
Jeśli klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa, spółki te
zatrzymywały sobie całą prowizję. Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie
konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki
proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt. Taką interpretację
przepisów Prezes UOKiK przedstawił już w 2016
roku, zaś potwierdził ją wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z
września 2019 r.
Prezes UOKiK nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo natychmiastowe
zaprzestanie zakwestionowanej praktyki. Przyjął także zobowiązanie Banku
Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. W
efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować
każdego konsumenta*, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o
możliwości złożenia reklamacji. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie
nie dłuższym niż 30 dni. Konsumenci dostaną wówczas zwrot nadpłaconej części
prowizji.
Kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów
kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i
pomnożenia tych dwóch liczb. - Metoda liniowa jest zgodna z brzmieniem
przepisów i w pełni transparentna dla konsumentów. To właśnie liniowy mechanizm
obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia
wyrok TSUE. Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją
stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego.
Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 r. na spotkaniu ze
Związkiem Banków Polskich –
mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
To już kolejne decyzje w sprawie instytucji finansowych dotyczące
niewłaściwych rozliczeń przy wcześniejszej spłacie pożyczek. Wcześniej urząd
zakazał takich praktyk firmom: Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w
upadłości. W toku są kolejne postępowania przeciw bankom i firmom
pożyczkowym.
Decyzje wobec są Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały
się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz