środa, 2 stycznia 2013

Suche dni, czy Suchynia?

Do dnia dzisiejszego nie ma udokumentowanego pochodzenia nazwy miasta. Przyjęto dwie wersje. Jedna, która jest podawana w różnych opracowaniach, że nazwa Suchedniów wywodzi się od kuźnika Suchyni z XVI wieku. Druga, że pochodzi od suchych dni.
Według mojej oceny, to właśnie „suche dni” są bardziej przekonujące. Być może w takie dni odbył się wiec na terenie (może nie zamieszkałym), gdzie rozpościera się teraz nasze miasto.
Istotą mojej penetracji jest zainspirowanie historyków i osób interesujących się tą tematyką do odnalezienia korzeni Suchedniowa.
Być może okaże się, że Suchedniów jest starszy aniżeli dotąd sądziliśmy.
W kronikach i opracowaniach przewija się termin PRZYWILEJ SUCHEDNIOWSKI, wydany w sprawie księcia Leszka Kazimirowicza dla bpa krakowskiego Iwona na wiecu w Suchedniowie w roku 1222. "Circa annam 1224 in collaqaio in villa Suchedniow habito. Lescro dictus Albus dnx Cracoviae, ins capiendi oastores in fluvio Czarna, in propinqao rillae Sobkow, Ivoni episcopo Cracoriensi adiadicat".


Początkowo podawano rok 1224, ale po dokładnej analizie historycy doszli do wniosku, że było to dwa lata wcześniej.
Na wyroku księcia Leszka Kazimirowicza, na rzecz Iwona biskupa krakowskiego świadczyli między innymi kasztelan sandomierski Mściwój III [w latach późniejszych kasztelan wiślicki, wojewoda wiślicki, wojewoda sandomierski, kasztelan oświęcimski, wojewoda łęczycki, wojewoda krakowski], kasztelan małogojski Dobiesz II, komes Przedwój III, kasztelan wiślicki Dzierżysław III [Janowicz], komes Sąd V [Sando] Dobiesławicz [w latach późniejszych kasztelan wojnicki, wojewoda czerski, kasztelan wiślicki, wojewoda sandomierski, kasztelan krakowski], komes Wacław czyli Więcław VII, komes Budziaław III, brat wojewody sandomierskiego Floryail II Wojciechowicz [późniejszy kasztelan sieciechowski, wojewoda sandomierski], Wojciech VIII Stępocic [w późniejszym okresie kasztelan wiślicki] - „Wojciech pojawił się po raz pierwszy w źródłach jako uczestnik zjazdu w Suchedniowie w 1222 lub 1223r.”. Na wiecu wystąpił również Lutfryd, opat łysogórski.
Kolejne dwa wiece odbyły się w Rozegroch /1224/ i Korytnicy /1225/.
W średniowieczu dni postne, przypadające sześć razy w roku zwane były jako „suche dni”. Można założyć, że wiec w roku 1222 odbył się podczas takich dni. W kronikach dla upamiętnienia tego miejsca zaczęto używać terminologii „Suche dni”, a aby dokładnie wskazać gdzie to było dodawano zaimek wskazujący -ów, czyli w „-ów” miejscu. Stąd „Suche-dni-ów”.

1 komentarz:

  1. Witam
    Skoro suche dni określają dni postne a zaimek -ów gdzie. Możliwe, że jednak opis ten mówi o czasie a nie miejscu tzn.: że wydarzyła się to w dni postne. Niemożliwe aby przez ponad 300 lat nie było wzmianki w żadnych kronikach o wsi, która musiała być kogoś własnością.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń