sobota, 21 listopada 2020

NA TROPIE PRA PRZODKÓW

Każdy z nas ma rodziców, a rodzice swoich rodziców. Z tego wynika prosty wniosek, że rodzice rodziców to nasi dziadkowie, a dalsi to pradziadkowie i tak dalej. W ten sposób zaczynamy budować swoje drzewo genealogiczne. Zaczynają się poszukiwania przodków. W moich ustaleniach dotarłem do 8 x pra dziadków. A jak daleko sięgnęliście Wy w swoich ustaleniach? Warto wiedzieć skąd pochodzimy, a najlepiej oddaje to cytat Melchiora Wańkowicza "Nie podam ręki nikomu, kto nie wie jak jego prababka z domu". Ja znam wszystkie cztery moje prababki jak się nazywały z domu, a są to Zofia Miernik, Maryanna Miernik, Rozalia Bondera, Feliksa Hajdenrajch. Mało tego znam również wszystkie prababki ze strony żony, a więc w sumie osiem prababek i ośmiu pradziadków. Sięgając głębiej na 32 prapradziadków, ustaliłem 28, a na 64 praprapradziadków ustaliłem tylko 50. Jak wspomniałem wcześniej, najdalej dotarłem do prapraprapraprapraprapradziadków(8), których ustaliłem w połowie XVII wieku. Na dzień dzisiejszy mam ponad 200 przodków, a to nie wszystko, ponieważ dalej poszukuję kolejnych. Dla większości z nich mam metryki urodzenia, ślubu i zgonu. Dowiaduję się gdzie mieszkali i jakie mieli zawody. Wkrótce na Naszym Suchedniowie - który pierwotnie nosił nazwę "Suchedniowska Genealogia i Historia" - będę zamieszczał metryki z naszej parafii, a więc każdy będzie mógł poszukać swoich przodków.
A czy wiecie ilu macie przodków? Poniżej przedstawię tabelkę:
ja - 1 osoba
rodzice - 2 osoby
dziadkowie - 4 osoby
pradziadkowie - 8 osób
2xpradziadkowie - 16 osób
3xpradziadkowie - 32 osoby
4xpradziadkowie - 64 osoby
Im sięgniemy głębiej, tym więcej. Przyrost następuje w postępie geometrycznym. Gdyby komuś udało się ustalić wszystkich w 10 pokoleniach, to miały 1024 osoby. Ja z moim wynikiem mam już 1/5, a więc czeka mnie jeszcze dużo pracy. Dlatego mniej czasu będę poświęcał stronie Nasz Suchedniów, kosztem poszukiwaniu przodków. Dziękuję, że byliście ze mną przez osiem lat. Warto znać historię swoich przodków. I na koniec jeszcze jeden cytat z Józefa Piłsudskiego "Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości". A więc do dzieła. Jeżeli ktoś będzie chciał się pochwalić swoimi przodkami, opublikuję. Znam jednego, który ma bardzo dobrze opracowane drzewo genealogiczne, to suchedniowski genealog Andrzej Sasal. Aktualnie w SOK "Kuźnica" jest wystawa "Magiczne młynarstwo. Rody suchedniowskie. Tumulcowie" na której prezentuje swój ród, ale jeżeli podeśle swoje drzewo z opisem, dlaczego nie...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz