Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań,
nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest
zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na
prezentacjach. UOKiK wydał dwie decyzje i wszczął trzy postępowania dotyczące firm
organizujących pokazy handlowe.
Starsi konsumenci są często
narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy
wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Zapraszają na spotkania, których
rzekomym celem są bezpłatne badania, a w rzeczywistości odbywa się tam
sprzedaż produktów. Kolejne działania UOKiK dotyczą czterech firm sprzedających
na pokazach.
ACS Medica
ACS Medica ze Śremu prowadziła
sprzedaż na pokazach. W ofercie miała Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic
Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała
konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania
medyczne lub zabiegi rehabilitacyjne. W rzeczywistości chodziło
o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Ponadto konsumenci kupując
aplikator otrzymywali broszurę informującą o właściwościach wody
strukturyzowanej. - Materiały rozdawane konsumentom
wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu
urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane
informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie
potwierdził ich producent – mówi Marek Niechciał, prezes
UOKiK.
UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara
za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł (71 856 zł).
Ponadto o decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich
klientów, którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19
grudnia 2018 r.
W listopadzie 2018 r. informowaliśmy o wszczęciu
innego postępowania przeciwko temu samemu przedsiębiorcy.
Zakwestionowaliśmy wówczas dzwonienie do konsumentów, mimo braku ich
wcześniejszej zgody. Spółka zaniechała stosowania tej praktyki. Dało to
podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła prawie 6,5 tys. zł (6 467
zł).
Kolejne działania
UOKiK prowadzi również postępowania przeciwko dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie
prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola
Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu zachęcając
pakietami promocyjnym. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają
konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach
promocji. Ponadto wątpliwości wzbudził szeroki zakres zastosowania urządzenia
APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze.
Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która
sprzedaje między innymi maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy
materace rehabilitacyjne. W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group
oraz Keycraft - obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd
hasłem wywoławczym: „Dzwonię
z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie
funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące
ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania
darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców.
W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów
konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody
głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka
tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny. Taka praktyka może
wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika również, że konsumenci nie
otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej,
sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie
działania mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.
Prowadzone postępowania mogą zakończyć się nakazem zmiany praktyki oraz
karami finansowymi w wysokości do 10 proc.
obrotu przedsiębiorców.
Seniorze, uważaj!
- Jeśli idziesz na prezentację,
pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
- Gdy otrzymasz zaproszenie na
spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub
usługi.
- Uważnie czytaj umowy, nie
działaj pod presją czasu.
- Uważaj na „promocje”,
wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej
chwili, bo okazja się nie powtórzy.
- Postaraj się konsultować
decyzje z kimś bliskim.
- Nie udostępniaj nikomu dowodu
osobistego.
- Nie bierz pożyczki na zakup
sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
- Zastanów się, czy oferta na
pewno jest atrakcyjna.
- Pamiętaj, że na odstąpienie od
umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
- W razie problemów szukaj
pomocy u rzecznika konsumentów.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz