- Myślałem, że podpisuję (…)
kontynuację umowy, a nie zawieram nową – to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii
elektrycznej. UOKiK sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd
Polski Prąd z Warszawy i Multimedia
Polska Energia z Gdyni zajmują się sprzedażą energii elektrycznej. Obie spółki
zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów
odwiedzających konsumentów w domach.
Urząd wszczął postępowania w sprawach praktyk
naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółkom Polski Prąd i
Multimedia Polska Energia po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich
przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują
dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest
podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika
energii elektrycznej. – Wielu konsumentów nie zdawało
sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera
umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej – wyjaśnia
Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym,
że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ
na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane
za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem
przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni
od jej zawarcia.
Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika
m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie
informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza
lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o
odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem UOKiK takie praktyki są niezgodne z
prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie
z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.
Praktyczne informacje dotyczące sprzedaży i
dostarczania energii elektrycznej można znaleźć w Zbiorze praw konsumenta energii
elektrycznej przygotowanym wspólnie przez Urząd Regulacji
Energetyki i UOKiK.
Bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom udzielają m.in. Punkt Informacyjny dla
Odbiorców Paliw i Energiiprzy URE, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów.
Porady są udzielane także pod adresem porady@dlakonsumentow.pl .
(Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz