czwartek, 21 lutego 2013

Furmanka do wynajęcia

Czy wiecie ile płacił turysta za podwiezienie furmanką w 1924 roku? A jaki był przeciętny wzrost mieszkańców Suchedniowa w tamtym czasie?
Pod względem wzrostu z 8. przebadanych miejscowości, mieszkańcy Suchedniowa mieli 1652 mm. Najwyższego wzrostu byli mieszkańcy Św. Katarzyny - 1685 mm, a najmniejszego Bielin - 1617.
Jako ciekawostkę podaję, że na północ od Suchedniowa występowała traszka górska (Triton alpestris) i pstrągi (Salmo fario). Pamiętam z początku lat 60-tych traszki na polach pomiędzy ulicą Kielecką a tzw. podołem.
Staw na Baranowie. Tam były pstrągi.
A co się tyczy furmanek, proszę bardzo:
"Furmankami najlepiej dojechać w dni jarmarczne, w Suchedniowie w czwartki po południu. O cenę przejazdu do danej miejscowości najlepiej się przy wsiadaniu umówić, obliczając mniej więcej 1 zł. pol. od 15 klm. drogi za osobę. Furmanek na stacjach, z wyjątkiem Suchedniowa, obecnie nie zdarza się spotkać do wynajęcia".

2 komentarze:

  1. Ostatni raz parę traszek spotkałem w roku 89-tym na Tiki Taka . Natomiast pstrągi to żadna ciekawostka, gdyż obecnie występują w ogromnej ilości na całej długości górnej Kamionki i Łosienicy, chyba, że salmo fario to jakiś inny podgatunek niż obecnie występujące salmo trutta.
    Pozdrawiam Blady.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja z kolei łapałem traszki w bajorku między suchedniowskim zalewem a torami kolejowymi, ale było to 30 lat temu ;), nie mam pojęcia czy to bajorko przetrwało

    OdpowiedzUsuń