W dniu 22 kwietnia 1875 roku car zatwierdził budowę Drogi Żelaznej
Iwangrodzko-Dąbrowskiej przebiegającej między innymi przez Suchedniów. Realizacją
odcinka pomiędzy Bzinem i Kielcami kierował Władysław Janasz, a pracami
budowlanymi: Kazimierz Rzewuski, Ludwik Strokowski oraz Karol Zlasnowski.
W
marcu 1883 roku prasa informowała o pracach w okolicach naszego miasteczka oraz
o tym, że w Suchedniowie pojawi się pierwsza parowa lokomotywa.
...Zaraz po świętach, na całej długości budującej się drogi żelaznej
rozpoczną się roboty ziemne. W tym celu do pomocy miejscowym siłom, przybędą
robotnicy rosyjscy. Na dystansie od Radomia do Kielc pracować będzie w „artelu”
1,000 ludzi, z Kielc do Sędziszowa 800 ludzi, podzielonych na trzy partyje, z
pomieszczeniem na Słowiku, w Tokarni i Brzeznie. W okolicach Suchedniowa
puszczony będzie w ruch jeden parowóz z miniaturowemi wagonikami dla
szybszego dowozu piasku na plant kolei... Pierwszy pociąg dotarły 21
października 1883 roku...
Ważnym czynnikiem powstającej infrastruktury kolejowej było oddanie
telegrafu kolejowego, który był czynny już w październiku.
...Postęp robót przygotowawczych na linii kolei żelaznej
Iwangrodzko-Dąbrowskiej w obecnej chwili przedstawia się następująco… Telegraf
kolejowy od stacji Iwangrodzkiej do Suchedniowa jest już czynny. Stacje są
prowizoryczne i mieszczą się w prywatnych domach lub szałasach...
Na przełomie 1904-1905 roku postępowała budowa drugiego toru, o czym
również donosiła ówczesna prasa.
...Drugi tor kolejowy układany na linii kolei żelaznej od Skarżyska do
Strzemieszyc jakkolwiek postępuje bardzo powoli wskutek koniecznych
oszczędności, jednakże stosownie do zawartych umów z przedsiębiorcami ma być
zupełnie wykończony i oddany do użytku w dniu 1/14 sierpnia 1905 r. W ciągu
ostatnich paru tygodni wykończono szereg domków murowanych dla dróżników,
mających pełnić służbę przy nowym torze...
Warto wspomnieć o pierwszych
naczelnikach suchedniowskiej stacji, którymi w XIX wieku byli: Kornel
Wróblewski (1884-1886), Antoni Grabiański (1887-1888), Marian Gumkowski
(1889-1891), Antoni Domański (1892-1897), Bronisław Oleks (1898-1901), Antoni
Bartlet (1902-1903), Stanisław Cyrański (1902-1904), Grigorij Łazorko
(1904-1907), Józef Orłowski (1907-1912), Władimir Bruszkowski
(Brazul-Bruszkowski) (1910-1913). Zastępcy naczelnika stacji: Mikołaj Gotin
(1886 rok), Ludwik Cynke (1886-1888), Jan Płużański (1888 rok), Jan Szostak
(1889), Kazimierz Dergiman (1889-1895), Franciszek Czaplicki (1896), Władysław
Paprocki (1897), Jan Zaprzycki (1898).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz