Spółdzielnia
Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Suchedniowie w tym roku obchodzi 30-tą
rocznicę działalności. Została
zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Kielcach 12 listopada 1987 roku pod nazwą
Spółdzielnia Rzemieślnicza w Suchedniowie. Przygotowania do jej założenia trwały od początku 1987 roku, ale dopiero znacznie
zostały przyspieszone po 3 maja 1987 roku, kiedy to powstał Komitet
Założycielski Spółdzielni, który miał za zadanie przygotować dokumenty i
niezbędne zezwolenia do jej zarejestrowania.
Spółdzielnia
Rzemiosła i Przedsiębiorczości została założona przede wszystkim by
suchedniowscy rzemieślnicy i przedsiębiorcy mogli skorzystać z bardzo dogodnej
w tamtym okresie formy rozliczania podatków, tak zwanego „ryczałtu
spółdzielczego”, a także żeby członkowie Spółdzielni mogli uzyskiwać zlecenia
na roboty - które mogła wtedy pozyskać tylko Spółdzielnia jako osoba prawna –
oraz żeby mogli uzyskać niezbędne materiały na wykonanie zleconych robót, które
w hurtowniach i zakładach produkcyjnych mogła pozyskać tylko Spółdzielnia -
gdyż na rynku był niemożliwy zakup materiałów.
Początek działalności
Spółdzielni w 1987 roku był bardzo trudny: bez lokalu, bez wyposażenia i
środków finansowych, a działalność należało szybko uruchomić i tego zadania
podjął się nowy Zarząd wraz z
dyrektorem.
Pierwsi Członkowie Spółdzielni w
większości nie mieli prawie żadnego doświadczenia w prowadzeniu własnej
działalności gospodarczej. Dlatego oprócz wyżej wymienionych spraw Spółdzielnia
wdrażała członków wykonując za nich wypisywanie rachunków, faktur czy
sporządzanie wyceny wykonywanych robót zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz
prowadzenie listy płac dla pracowników i wyliczenie składek ZUS.
Z
perspektywy tych 30 lat można stwierdzić, że wiele zakładów produkcyjnych czy
przedsiębiorstw handlowych przestałoby funkcjonować bez takiej pomocy
Spółdzielni. Trzeba też podkreślić że każdy członek Spółdzielni biorąc zlecenie
na wykonanie robót wiedział że nie zostanie oszukany, wiedział też że zostanie
mu wypłacona zapłata za wykonane prace – bo umowy podpisywała Spółdzielnia i
ona rozliczała się z kontrahentem, a następnie ze swoim
członkiem i Urzędem Skarbowym.
Należy podkreślić
ze zaczynaliśmy od tak zwanego „zera”, bez lokalu, bez wyposażenia i personelu,
bez środków finansowych. Początkowo Spółdzielnia świadczyła usługi dla
ówczesnej Fabryki Urządzeń Transportowych oraz posiadając kilka zakładów
remontowo – budowlanych wykonywała zlecenia dla Nadleśnictwa Suchedniów oraz
Urzędu Miasta i Gminy. Rok później, szukając dodatkowych źródeł dochodu,
pozyskaliśmy na członków kilkanaście firm budowlanych z Kielc świadczących
usługi dla Polskich Kolei Państwowych, Zakładów Mięsnych w Kielcach i
kieleckich spółdzielni mieszkaniowych.
Do roku 1992
działalność Spółdzielni rozwijała się dobrze. Jednak w tym roku, w związku ze
zmianami przepisów podatkowych, utracił ważność tzw. ryczałt spółdzielczy. Była
to forma bardzo korzystna dla rzemieślników i przedsiębiorców. W związku z
wprowadzeniem tzw. zasad ogólnych. Część naszych członków zrezygnowała z przynależności
do Spółdzielni. Również tzw. „wolny rynek”, który obowiązywał na przetargach
inwestycyjnych eliminował Spółdzielnie z wygrywania przetargów, ponieważ nasi
członkowie posiadali zbyt małe firmy. Liczba obsługiwanych przez nas członków
Spółdzielni znacznie zmalała.
Dziś można stwierdzić że dzięki 30-letniej działalności
Spółdzielni
powstało dużo zakładów rzemieślniczych, przedsiębiorstw produkcyjnych,
usługowych i handlowych, które do dzisiaj są w naszej Spółdzielni. Można tu wymienić członków, którzy
w ciągu 30 lat rozwinęli swoje działalności gospodarcze i znacznie powiększyli
posiadany majątek swojego przedsiębiorstwa. Do szczególnie wyróżniających można
zaliczyć: Marka Litwina z Kielc, a z Suchedniowa: Roberta Jędrzejczyka, Kazimierza
Mikołajczyka, Waldemara Franczyka, Mariusza Burysa, Alfreda Markiewicza, Jacka i Karola Przeworskiego, Jacka Marszałka, Spółkę KAMEX S.C S.Sołkowicz, J. Tokarczyk i Monikę Kozłowską, Sławomira Pająka z Łącznej,
Romana i Bernadetę Ziomek z Siekierna,
Daniela Pająka z Ostojowa, Andrzeja Salwę z Łącznej, Bożenę Jopkiewicz ze
Skarżyska-Kamiennej, Wojciecha Dygasa ze Skarżyska-Kamiennej, Jarosława
Kołomańskiego z Michniowa. Kilkadziesiąt przedsiębiorstw
nie wytrzymało jednak niezdrowej konkurencji na rynku szczególnie w branży
handlowej i musiało się zlikwidować. Obecnie osoby, które zakładają
działalność gospodarczą w oparciu o pomoc z Powiatowego Urzędu Pracy to
przeważnie przedsiębiorstwa jednoosobowe
bez środków trwałych, które po roku lub dwóch zawieszają lub likwidują swoją
działalność gospodarczą.
Od kilku lat liczba członków
Spółdzielni ustabilizowała się i jak na początku liczba członków wynosiła około
60, w późniejszych latach około 100 członków, to teraz od kilku lat liczy w
granicach 160 członków, choć co roku od 10 do 15 członków likwiduje swoją
działalność. Są
to zakłady głównie z Suchedniowa, ale są także z Bodzentyna i okolic, ze
Skarżyska-Kam., z Łącznej i z Kielc.
Obecnie Rada Nadzorcza
Spółdzielni wybrana na Walnym Zgromadzeniu w dniu 29.06.2015 roku na X kadencję
działa w następującym składzie osobowym:
Przewodniczący
Rady - Stanisław Sołkowicz
Zastępca
Przewodniczącego Rady - Kazimierz
Mikołajczyk
Sekretarz
- Wojciech Dygas
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej - Sławomir Pająk
Zastępca
Przewodniczącego - Robert Jędrzejczyk
Członek
– Alfred Markiewicz
Zarząd Spółdzielni od 22.12.2011
roku działa dla usprawnienia prowadzenia spraw spółdzielni w dwuosobowym
składzie: Prezes Zarządu - Henryk Krasowski, który jest doradcą podatkowym nr
wpisu na listę doradców podatkowych 01558 oraz zastępca Prezesa Jarosław
Kołomański. Obecnie Spółdzielnia świadczy
usługi wyłącznie dla swoich członków polegające na prowadzeniu podatkowych
ksiąg przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów dla ryczałtowców. Prowadzimy również księgi
handlowe dla spółek z o.o., spółdzielni,
stowarzyszeń, wspólnot mieszkaniowych. Prowadzimy również wszystkie ewidencje
wymagane przy prowadzonej działalności gospodarczej. Prowadzimy sprawy
kadrowo-płacowe, sporządzamy deklaracje do ZUS i prowadzimy obsługę
związaną z prawem pracy.
Obecnie Spółdzielnia zatrudnia 8
osób na pełnych etatach z wyższym wykształceniem księgowym i rachunkowym. Organizacyjnie Spółdzielnia
działa jakby w trzech działach:
- Pierwszy dział to sprawy
kadrowo-płacowe, rejestracja pracowników, rozliczenia z ZUS - odpowiada za te
sprawy pełniąc obowiązki Głównego Księgowego w Spółdzielni mgr Agnieszka
Fechtner.
- Drugi dział to rejestracja podatników,
prowadzenie rozliczeń podatkowych i sporządzanie wniosków o refundacje – odpowiada
za te sprawy mgr Monika Skiba.
- Trzeci
dział to sprawy prowadzenia ksiąg rachunkowych, za które odpowiada mgr Zbigniew
Krasowski - posiadający Certyfikat Księgowy nr 68466/2015 wydany przez Ministra
Finansów Rzeczypospolitej Polskiej do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W Spółdzielni są jeszcze
zatrudnieni mgr Milena Fechtner, mgr Agnieszka Stochmal, mgr Paulina Wolska
oraz mgr Renata Bębenek - stażystka z biura pracy.
Spółdzielnia jest bardzo dobrze
przygotowana do świadczenia usług, posiada specjalistyczny sprzęt komputerowy
oraz profesjonalne programy komputerowe do prowadzenia ksiąg podatkowych, ksiąg
rachunkowych i sporządzania arkuszy kalkulacyjnych.
W związku z tym, że w dniu 3
Maja 1987 roku ustalono założenie Spółdzielni Rzemieślniczej w Suchedniowie i
powołano Komitet Założycielski, od 30 lat w Suchedniowie 3 Maja organizowane
jest Święto Rzemiosła Suchedniowskiego. W
tym roku były to bardzo uroczyste obchody połączone z 30-letnią działalnością
Spółdzielni. Oprócz pocztów sztandarowych, uczestnictwa władz Miasta i Gminy
Suchedniów, obchody uświetniła orkiestra dęta z SOK "KUŹNICA". Na
Mszy Świętej obecny był również poczet Spółdzielni ze Sztandarem Izby
Rzemieślników i Przedsiębiorców z Kielc, który podkreślił uroczysty charakter
tych obchodów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz