Bez wychodzenia z domu
i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący
zakupu jedzenia czy napojów. Już działa pierwsze
w Polsce i jedyne w Europie dedykowane wyłącznie żywności
Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów. Masz problem
z reklamacją zakupionych produktów – sprawdź: cprsz.pl.
Produkty
żywnościowe to najczęściej kupowane dobra konsumpcyjne. Na żywność polska
rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego1. Średnio co
roku zjadamy ok. 1 tonę produktów2, czyli ok.
3 kg pożywienia dziennie. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje,
w których kupiony produkt żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta.
Wsparciem w rozwiązywaniu sporów powstałych wokół reklamacji artykułów
spożywczych jest Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących
Żywności (CPRSŻ). To pierwszy w Polsce i jedyny w Europie
podmiot uprawniony, który specjalizuje się wyłącznie w rozwiązywaniu
sporów dot. żywności. CPRSŻ powstało przy Polskiej Federacji Producentów
Żywności Związku Pracodawców.
-
Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy
produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej. W 2017 r.
skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego
zakwestionowaliśmy 23 proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie - brak ważnych
dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu. Dzięki
centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie
zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców - tłumaczy Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Sytuacja
konfliktowa może dotyczyć: jakości handlowej, przekazywanych informacji lub
oznakowania produktów spożywczych. Polubownie będzie można również rozwiązać
problem dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy
wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła.
- Powstanie
Centrum, to wyraz odpowiedzialności społecznej producentów żywności. Mam
nadzieję, że większość producentów wskaże Centrum jako alternatywny dla
postępowań sądowych sposób rozwiązywania sporów – stwierdził
wiceprezes PFPŻ ZP Andrzej Gantner.
Zasady
prowadzenia postępowania przez CPRSŻ są odformalizowane, tak aby maksymalnie
ułatwić konsumentom korzystanie z tego rozwiązania. Cały spór może zostać
rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek
i przedstawić swoje racje. Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy
otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp
do przekazanych dokumentów. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia
kosztów, konsument może szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą.
- Cieszymy
się, że powstał wyspecjalizowany podmiot, który zajmie się polubownym rozwiązywaniem
sporów o żywność. Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient
przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej.
W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne. Zachęcamy
konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie
się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców
z innych branż do rozwijania tego typu projektów – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
Zespół Centrum stanowią profesjonaliści: prawnicy,
adwokaci i radcowie prawni posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu
sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ
zapewnia przy tym niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie.
W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości
produktów, technologii żywności lub reklamy Centrum umożliwia skorzystanie
z opinii eksperta.
- Samo rozstrzygnięcie sporu
przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się
z postępowania na każdym jego etapie. Zatem w przypadku gdy konsument
lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania
sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu
zakończenia sporu – wyjaśnia przewodnicząca CPRSŻ mecenas
Magdalena Osińska.
CPRSŻ zostało wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia
postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
prowadzonego przez Prezesa UOKiK pod numerem 10. Znajduje się także
w wykazie podmiotów ADR (ang. Alternative Dispute Resolution – polubowne
rozwiązywanie sporów) Komisji Europejskiej i zostało zarejestrowane
na platformie ODR prowadzonej
przez KE. Oznacza to, że może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów
krajowych, jak i transgranicznych w UE.
Szczegółowe zasady działania Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów
dotyczących Żywności znajdziesz pod adresem: www.cprsz.pl. Kontakt do Centrum: tel. +48 22 830 70
55, tel. mob. +48 532 465 184, e-mail: .
1 Na podstawie danych
GUS z 2017 r.
2 Dane Polskiej
Federacji Producentów Żywności
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz