10 grudnia - Światowy Dzień Praw Człowieka, święto
obchodzone corocznie w rocznicę podpisania przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka w 1948r. Tego dnia świętujemy również Dzień
Ochrony Praw Dziecka.
świecie, we wszystkich miejscach, gdzie znajdą się osoby mające świadomość, jak ważne są te prawa i to, żeby jak najwięcej osób miało możliwość je poznać, a co za tym idzie, bronić się przed ich łamaniem.
Pamięć o Prawach Człowieka w SSP Ostojów
przewijała się przez cały dzień. 10 grudnia Samorząd
Uczniowski Szkoły Podstawowej w
Ostojowie podjął akcję popularyzacji wśród uczniów szkoły wiedzy na temat praw
przysługujących każdemu człowiekowi. Przygotowano tablicę z hasłem „Mam prawo
do …” , na której wszyscy uczniowie szkoły, ci młodsi i ci starsi,
umieszczali
karteczki z nazwą lub graficznym symbolem prawa gwarantowanego ludziom w
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Podczas apelu została przedstawiona
przez przedstawicielki SU postać Nelsona Mandeli, pierwszego czarnoskórego
prezydenta RPA, człowieka, który całe życie poświęcił walce o wolność Afryki i
równość ras. Niezłomna postawa Mandeli, zakończona zwycięstwem – zniesieniem
polityki segregacji rasowej w RPA – zaimponowała uczniom. Swoje przemyślenia i
uwagi na jego temat zamieszczali oni na
przygotowanej na korytarzu szkolnym tablicy, korzystając tym samym z jednej z podstawowych wolności człowieka – wolności słowa i przekonań.
Dopełnieniem
obchodów Światowego Dnia Praw Człowieka były zajęcia przeprowadzone według
scenariuszy dobranych dla odpowiednich grup wiekowych. Poprzez realizację
takich tematów jak: Skarby mojego serca,
Nasi przyjaciele ze świata bajek oraz
Małe i duże strachy, czyli gdzie szukać pomocy i kto może pomóc? Uczniowie
klas I-III bardziej zrozumieli znaczenie roli miłości – bycia kochanym i
obdarzania miłością każdego człowieka, znaczenie radości dla budowania
przyjaznych kontaktów międzyludzkich. Bohaterowie bajek pomogli uwrażliwić się
na losy innych ludzi. Dzieci pozyskały
informację, gdzie szukać pomocy w przypadku naruszenia praw przez osoby
dorosłe. Zaś uczniowie klas IV-VI poznali podstawowe dokumenty, w których
zapisane są prawa człowieka i dziecka: Powszechną Deklarację Praw Człowieka,
Konwencję o prawach dziecka i Konstytucję RP. Wszystkie te zajęcia związane
były m.in z realizacją przez szkołę projektu „Szkoła demokracji – szkoła
samorządności".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz