Strony

niedziela, 28 czerwca 2020

POLSKI PRĄD I GAZ MA ZWRÓCIĆ OPŁATY ZA ROZWIĄZANIE UMÓW


Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Zakwestionowane klauzule dotyczyły opłat za wcześniejsze rozwiązanie kontraktu oraz automatycznego przedłużania umów na kolejny czas określony.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał spółce zwrócenie konsumentom niesłusznie pobranych opłat oraz nałożył na nią ponad 183 tys. zł kary.
Polski Prąd i Gaz zawiera umowy na czas określony na długie okresy: 48 albo nawet 60 miesięcy. Jeśli konsument chce wcześniej zmienić sprzedawcę, spółka pobiera od niego Opłatę Jednorazową 11 lub 17 zł za każdy miesiąc, o który została skrócona umowa. W skrajnych przypadkach może być to nawet blisko tysiąc złotych. Tymczasem prawo energetyczne w takiej sytuacji dopuszcza jedynie możliwość dochodzenia kosztów i odszkodowań wynikających z treści umowy, wobec tego wysokość opłaty przedsiębiorstwa energetycznego z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy powinna być uzależniona od wartości poniesionej przez niego szkody. Określenie z góry wysokości Opłaty Jednorazowej w zryczałtowanej formie jest z kolei przejawem nadużywania pozycji kontraktowej przez Polski Prąd i Gaz i ochrony własnych interesów bez brania pod uwagę interesów konsumenta, bo ma na celu ułatwienie spółce dochodzenia roszczeń bez potrzeby wykazywania okoliczności poniesienia szkody i jej wysokości. Dlatego Prezes UOKiK uznał postanowienia wzorców umów Polskiego Prądu i Gazu za niedozwolone.
Druga grupa zakwestionowanych klauzul dotyczy automatycznego przedłużania umów na kolejny okres oznaczony. Jeśli konsument na 45 dni przed końcem umowy nie złoży oświadczenia o zakończeniu współpracy, to Polski Prąd i Gaz automatycznie ją przedłuża na 36 miesięcy. – Nie można domniemywać milczącej zgody konsumenta. Aby związać go kolejną umową na czas określony, spółka powinna uzyskać od niego stosowne oświadczenie woli. Ze względu na charakter produktu, czyli zapewnienie ciągłości dostaw prądu lub gazu, dopuszczam jedynie automatyczne przedłużenie umowy na czas nieokreślony, przy czym konsument musi mieć w każdej chwili możliwość wypowiedzenia jej bez żadnych kosztów – mówi Tomasz Chróstny.
Prezes UOKiK nałożył na Polski Prąd i Gaz 183 506 zł kary. Oprócz tego nakazał spółce, aby zrekompensowała straty konsumentom. Firma musi poinformować wszystkie osoby, które zapłaciły opłatę, o tym, że mogą ją odzyskać oraz ma obowiązek wskazać, jak o to wystąpić. Na zwrot pieniędzy Polski Prąd i Gaz będzie miał 4 miesiące od uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna.
Spółka musi także zawiadomić konsumentów o tym, że zakwestionowane klauzule nie są wiążące. W praktyce oznacza to, że umowy zostały przedłużone na czas nieokreślony (a nie na 36 miesięcy) i że w każdej chwili można je rozwiązać z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia bez ponoszenia kosztów.
(źródło: UOKiK)

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie ja nigdy nie słyszałem o tej firmie i od całkiem niedawna po prostu zdecydowałem się na montaż fotowoltaiki. Jako, że firma http://inovativ.pl/ zajmuje się tym kompleksowo to wiem, że wszystko będzie działało przez wiele lat. Na ten moment jestem bardzo zadowolony z takiego wyboru fotowoltaiki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Planując modernizację oświetlenia w moim mieszkaniu, postanowiłem skorzystać z usług specjalistów. Strona https://pj-elektryk.pl/ zwróciła moją uwagę profesjonalizmem i czytelnymi informacjami. Elektrycy z tego serwisu nie tylko doradzili mi w wyborze najlepszego rozwiązania, ale także przeprowadzili instalację sprawnie i bezproblemowo. Jestem zaskoczony ich profesjonalnym podejściem i dbałością o szczegóły. Na pewno skorzystam z ich usług w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Często trudno jest znaleźć elektryka, który jest dostępny w nagłych przypadkach, szczególnie po godzinach pracy czy w weekendy. Z tego powodu polecam https://wzu-energpol.pl/, gdzie oferują 24-godzinne usługi awaryjne. Ich szybka reakcja na wezwania awaryjne sprawia, że są jednymi z najbardziej zaufanych elektryków w regionie. Bez względu na rodzaj awarii elektrycznej, ich zespół jest gotowy pomóc w każdej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bezpieczeństwo i sprawność instalacji elektrycznej to priorytet w każdym domu i firmie. Strona https://elektryk.i-lodz.pl/ oferuje kompleksowe usługi elektryczne, które obejmują zarówno drobne naprawy, jak i pełne instalacje. Doświadczony elektryk zapewnia wysoką jakość wykonania oraz terminowość realizacji zleceń. Klienci mogą liczyć na fachowe doradztwo oraz indywidualne podejście do każdego projektu. Dodatkowo, serwis oferuje konkurencyjne ceny, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla mieszkańców Łodzi i okolic.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dokonując wyboru elektryka, wielu klientów kieruje się doświadczeniem oraz zakresem oferowanych usług. Strona https://elektryklodz.pl/ zawiera informacje na temat usług instalacyjnych, naprawczych oraz konserwacyjnych dla systemów elektrycznych. Blog opisuje, jak ważne jest przestrzeganie aktualnych standardów bezpieczeństwa i regulacji technicznych, aby zapewnić długotrwałą i bezpieczną eksploatację instalacji elektrycznych.

    OdpowiedzUsuń