W okresie
przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić
bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na
zakup karty podarunkowej. Czy istnieje zatem możliwość kupowania bonów
upominkowych w innym kraju UE, na jakich zasadach możemy z nich korzystać?
Czy
sprzedawcy mają prawo dokonywać zwrotu na kartę? Na te pytania odpowiedzi
poszukało Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z innymi centrami sieci
ECC-Net.
Czy mogę kupić bony
upominkowe online w innym państwie członkowskim UE?
Tak. Możesz kupować towary i usługi od sprzedawców mających siedzibę w
innym kraju UE. Dotyczy to również bonów podarunkowych. Sprzedawca nie może
uniemożliwić zakupu ze względu na to, że jesteś z Polski, nie ma on jednak
obowiązku dostarczenia towaru do państwa, do którego nie przewiduje dostawy.
Problem z dostawą nie dotyczy bonów elektronicznych. Informacji na ten temat
należy szukać w regulaminie sprzedawcy.
Jak długo ważne są
karty podarunkowe?
W Polsce podobnie, jak np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji,
Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie, nie ma
przepisów regulujących w tym zakresie, datę ważności określa sprzedawca.
W Niemczech kupony są zwykle ważne przez trzy lata.
W Austrii jeżeli karta wydana jest bezterminowo wówczas ważna jest 30 lat.
W Danii i Norwegii bony podarunkowe zwykle są ważne przez 3 lata,
sprzedawca może skrócić ten okres, jeżeli poinformuje o tym klienta przed
zakupem.
W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na
wykorzystanie upływa po 5 latach.
W Holandii sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym
niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn.
Co w sytuacji, gdy
karta upominkowa wygaśnie?
W większości państw członkowskich UE, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma
obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie
termin jej ważności.
Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone w
ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.
Czy
spersonalizowane karty mogą być wykorzystane przez inne osoby?
W Polsce podobnie jak np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na
Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii
karty podarunkowe zwykle nie są personalizowane.
We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby
trzecie tylko, jeśli regulamin wyraźnie na to pozwala.
W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba, której
nazwisko widnieje na bonie.
Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech
inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. jeżeli bon jest
powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem, wówczas
sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.
Zwroty i reklamacje
Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na kartę podarunkową, którą
możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić.
Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w Internecie, zwrot
pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym,
pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie
ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo.
Niezależnie od tego czy kupiłeś produkt w Internecie, czy w sklepie
stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu
pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz