W rozporządzeniu
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego
zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli
drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur
działania np. policji.
Według
nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w
miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu
drogowego".
Oznacza to, że kontrole drogowe będą mogły być przeprowadzane niemalże w
dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące
przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów.
(Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, ponieważ
wykonuje zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach. Modyfikacja
tych przepisów przyda się osobom, którym przeszkadza widok radiowozu stojącego
w miejscu zabronionym, a większa przejrzystość intencji twórcy rozporządzenia
utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy te mają za zadanie organizację
kontroli i nadzoru nad ruchem drogowym).
Kontrola drogowa może zakończyć się mandatem, jeśli zachowanie
kierowcy zostanie
przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do
poleceń. W przypadku
kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie
pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie
ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to
nowość.
Rozporządzenie
rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do
radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np.
kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.
W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w
mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy — tak
przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą
ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie
wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać
plombę zabezpieczającą.
Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku
Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca
będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to
konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej, będzie to
obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły
akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na
lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje,
czy kontrolować stan licznika).
(KGP)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz