§ 1. Regulamin utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Suchedniów, zwany dalej Regulaminem,
określa szczegółowe zasady postępowania i obowiązki wszystkich osób
przebywających na terenie Gminy Suchedniów.
§ 2.
1. Właściciele
nieruchomości zamieszkałych i innych, na których powstają odpady komunalne,
zobowiązani są do selektywnego zbierania i przekazania powstałych na terenie
nieruchomości odpadów komunalnych takich jak: papier, metale, tworzywa
sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady, odpady niebezpieczne,
przeterminowane leki i chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów
medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów
leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we
krwi, w szczególności igły i strzykawki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty
sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe,
popiół, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady tekstyliów i
odzieży.
2. Zabrania się mieszania odpadów zebranych selektywnie ze zmieszanymi
odpadami komunalnymi oraz mieszania różnych rodzajów odpadów zbieranych
selektywnie ze sobą.
3. Obowiązek prowadzenia przez właściciela nieruchomości
selektywnego zbierania odpadów komunalnych uważa się za spełniony, jeżeli
odbierane od właściciela nieruchomości odpady występują co najmniej w
następujących frakcjach: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, bioodpady.
4. Frakcje wymienione w §2 pkt. 1 powinny być oddawane bezpośrednio podmiotowi
prowadzącemu działalność w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub do Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
5. Bioodpady które ulegają
biodegradacji mogą być poddawane procesowi kompostowania, w celu uzyskania
kompostu na własne potrzeby właścicieli nieruchomości lub zbierane w
pojemniki/worki przystosowane do tego celu i usuwane zgodnie z harmonogramem
wywozu odpadów.
§ 3.
Z chodników położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości,
właściciele tych nieruchomości mają obowiązek usuwać błoto, śnieg, lód i inne
zanieczyszczenia w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów na
dojazdach do nieruchomości.
§ 4.
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami
można przeprowadzić pod warunkiem, że ścieki z mycia są odprowadzane przez
osadnik i separator oleju do kanalizacji sanitarnej lub zbiorników
bezodpływowych.
2. Naprawy pojazdów poza warsztatami samochodowymi mogą być
przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeśli nie spowodują zanieczyszczenia
wód i gleb oraz uciążliwości dla sąsiadów.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników
przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz
na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5.
1. Właściciele
nieruchomości zobowiązani są we własnym zakresie do wyposażenia nieruchomości,
w odpowiednią ilość pojemników/worków do gromadzenia odpadów komunalnych oraz
utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
chyba że obowiązki te gmina przejmie jako część usługi w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez
właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami.
2. Do zbierania odpadów
komunalnych na nieruchomościach oraz na drogach publicznych przeznacza się
pojemniki lub worki z folii i kosze na śmieci.
3. Do gromadzenia odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o
pojemności 120 l lub worki o pojemności 120 l z folii LDPE.
4. Do gromadzenia
odpadów komunalnych na drogach publicznych przeznacza się kosze uliczne o
pojemności od 35 l.
§ 6.
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników/worków, w
kolorze czarnym lub z napisem „odpady zmieszane”, przeznaczonych do zbierania
zmieszanych odpadów komunalnych:
a) na terenie nieruchomości zamieszkałych –
pojemniki 120 l,
b) w budynkach wielorodzinnych - pojemniki 1100 l,
c)
pozostałe nieruchomości (szkoły, przedszkola, placówki lecznicze, lokale
handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne) –
pojemniki 120 l.
2. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny,
należy gromadzić w pojemnikach lub workach z folii wyłącznie do tego
przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach uwzględniających
następujące normy:
a) Niebieskich lub oznaczonych napisem „papier” z
przeznaczeniem na opakowania z papieru, tektury, czasopisma, książki – 120 l,
b) Zielonych lub oznaczonych napisem „szkło z przeznaczeniem na butelki i słoiki
po napojach i żywności - 120 l,
c) Żółtych lub oznaczonych napisem „metale i
tworzywa sztuczne” z przeznaczeniem na odkręcone i zgniecione plastikowe
butelki po napojach, plastikowe opakowania po produktach spożywczych,
opakowania wielomateriałowe, opakowania po środkach czystości, worki
plastikowe, puszki po konserwach, napojach i sokach - 120 l,
d) Brązowych lub
oznaczonych napisem „bio” z przeznaczeniem na odpadki warzywne i owocowe,
trociny i korę drzew, gałęzie drzew i krzewów, skoszoną trawę, liście, kwiaty –
120 l.
3. Popiół należy gromadzić w pojemnikach o pojemności 120 l, metalowych
lub dostosowanych do przechowywania tej frakcji i oznaczonych napisem „popiół”.
4. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub
kontenerach, uniemożliwiających pylenie.
§ 7.
1. Pojemniki/worki na odpady
komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i
pracowników podmiotu prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w
sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
2. W
zabudowie jednorodzinnej pojemniki/worki należy wystawić w dniu odbioru do
godziny 7.00.
3.
Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub
bezpośrednio przy ogrodzeniu przed posesją, z wyjątkiem chodników i innych
miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej
powierzchni, w miarę utwardzonej. Pojemniki po opróżnieniu zawartości przez
odbierającego odpady komunalne winny wrócić na miejsce wystawienia przez
właściciela nieruchomości.
4. Odbiór odpadów nie obejmuje załadunku odpadów
leżących poza pojemnikami/workami przygotowanymi do odbioru.
5. Odpady
ulegające biodegradacji i odpady zielone (np. duże gałęzie) powinny być
rozdrobnione w sposób umożliwiający umieszczenie ich w pojemniku/worku.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do
użytku publicznego
§ 8.
1. Odpady komunalne zmieszane powinny być usuwane z
obszaru nieruchomości w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w
zakresie odbierania odpadów komunalnych na zasadach:
a) z zabudowy
jednorodzinnej nie rzadziej niż raz na miesiąc,
b) z zabudowy wielorodzinnej
nie rzadziej niż raz w tygodniu.
2. Odpady komunalne segregowane powinny być
usuwane z obszaru nieruchomości w terminach uzgodnionych z prowadzącym
działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych na zasadach:
a) szkło – w
zabudowie jednorodzinnej raz na kwartał, w zabudowie wielorodzinnej dwa razy w
miesiącu, lub do PSZOK,
b) tworzywa sztuczne – w zabudowie jednorodzinnej raz w
miesiącu, w zabudowie wielorodzinnej dwa razy w miesiącu, lub do PSZOK,
c)
papier – z terenu gminy dwa razy w roku, w zabudowie wielorodzinnej raz w
miesiącu, lub do PSZOK,
d) Zużyte opony – do PSZOK,
e) Odpady ulegające
biodegradacji, w tym odpady zielone – z zabudowy jednorodzinnej: raz w miesiącu
w okresie listopad - marzec i dwa razy w miesiącu w okresie kwiecień –
październik, z zabudowy wielorodzinnej: raz w tygodniu w okresie styczeń -
grudzień, lub do PSZOK,
f) Odpady wielkogabarytowe – z terenu gminy dwa razy w
roku lub do PSZOK,
g) Popiół – z terenu gminy raz w miesiącu w okresie
październik – kwiecień oraz w miesiącu lipiec
h) Zużyty sprzęt elektryczny lub
elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory – z terenu gminy raz na kwartał lub
do PSZOK,
i) Przeterminowane leki – do pojemników przy aptekach lub do PSZOK.
3. Przekazywanie odpadów do PSZOK odbywa się zgodnie z odrębnym regulaminem
tego obiektu.
4. Dopuszcza się oddawanie odpadów komunalnych powstających w
gospodarstwach domowych w postaci zużytych baterii, drobnego zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, opakowań z tworzyw sztucznych (zwłaszcza
nakrętek), tekstyliów i odzieży podczas okolicznościowych /charytatywnych akcji
zbierania odpadów komunalnych.
5. Usuwanie odpadów komunalnych z terenów
publicznych należy wykonywać z koszy ustawionych:
a) Na przystankach
komunikacyjnych nie rzadziej niż raz w tygodniu,
b) Z pozostałych terenów
użyteczności publicznej z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie
rzadziej niż raz w tygodniu.
§ 9.
Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości
z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza
wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i
wód podziemnych, nie rzadziej jak raz do roku.
§ 10.
Liczba pojemników/worków na
odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości
ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości do potrzeb, a ich
eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie
nastąpi rozkład biologiczny nagromadzonych odpadów komunalnych lub wypływ
nieczystości ciekłych ze zbiornika.
§ 11.
Częstotliwość opróżniania z osadów
ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni powinna być realizowana zgodnie
z ich instrukcjami użytkowania/obsługi.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z
wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami
§ 12.
Przedsiębiorcy, którzy
realizują zadania z zakresu odbioru z nieruchomości i zagospodarowania odpadów
na terenie gminy, są zobowiązani do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych,
odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, do
regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, właściwych dla
Rejonu 6, w którym znajduje się Gmina Suchedniów, zgodnie ze wskazaniami
Wojewódzkiego Programu Gospodarowania Odpadami dla województwa
świętokrzyskiego.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed
zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 13.
1.
Właściciele bądź opiekunowie utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do
zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi
oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe
dla otoczenia.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania
nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
3. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy także:
a)
Zapewnienie zwierzętom w razie potrzeby opieki weterynaryjnej,
b) Prowadzenia
psa na smyczy, a psu rasy uznawanej za agresywną lub zagrażającą otoczeniu, do
nałożenia kagańca. Zwolnienie psa z uwięzi dozwolone jest wtedy, gdy pies jest
w kagańcu, w miejscu mało uczęszczanym przez ludzi oraz gdy opiekun psa ma
możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,
c)
Pozostawienie zwierząt domowych bez uwięzi na terenie nieruchomości może mieć
miejsce w przypadku nieruchomości ogrodzonej w sposób uniemożliwiający
zwierzętom domowym jej opuszczenie.
d) Natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń
pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku
publicznego; za wyjątkiem psów przewodników towarzyszących osobom
niepełnosprawnym.
4. Utrzymujący zwierzęta domowe, a szczególności: gady,
płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są
zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
5. Osoby utrzymujące
zwierzęta domowe, które w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi
zwierzętami, ponoszą w razie ucieczki koszty ich wyłapania, transportu do
schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia w schronisku.
6. Gmina zapewnia
ochronę przed bezdomnymi zwierzętami poprzez realizację Programu opieki nad
bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy
Suchedniów.
Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach
wyłączonych z produkcji rolnej
§ 14.
1. Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt
gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, a w szczególności
na terenach zabudowy wielorodzinnej, osiedli mieszkaniowych, terenach
użyteczności publicznej, ogródków działkowych.
2. Na innych terenach
wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych
hodowli zwierząt gospodarskich na potrzeby własnego gospodarstwa domowego.
3. W
przypadku określonym w § ust. 2 właściciele nieruchomości zobowiązani są do
utrzymywania zwierząt gospodarskich we właściwych warunkach sanitarnych i
zoohigienicznych, w sposób nieuciążliwy dla otoczenia i właścicieli
nieruchomości sąsiednich, szczególnie w zakresie hałasu i przykrych zapachów.
§
15.
1. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązania są do usuwania
nieczystości powstałych podczas prowadzenia chowu lub hodowli, w sposób nie
powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i
podziemnych.
2. Właściciele i użytkownicy zwierząt gospodarskich maja obowiązek
niezwłocznego usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki
pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.
Rozdział 8.
Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
przeprowadzania
§ 16.
1. Właściciele nieruchomości na terenie Gminy Suchedniów
w zabudowie mieszkaniowej zobowiązani są do przeprowadzenia obowiązkowej
deratyzacji raz w roku w okresie od 1 do 31 października. Obowiązkowi corocznej
deratyzacji podlegają w szczególności:
- nieruchomości w których prowadzona
jest hodowla zwierząt gospodarskich,
- nieruchomości zabudowane budynkami
wielorodzinnymi,
- placówki szkolne i przedszkolne, - obiekty gastronomiczne i
handlowe.
2. Ponadto obowiązkowi corocznej deratyzacji podlegają nie znajdujące
się w zabudowie mieszkaniowej obiekty służby zdrowia i zakłady pracy.
3.
Przeprowadzenie deratyzacji poza terminem wskazanym w pkt. 1. winno nastąpić w
przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne.
Rozdział 9.
Przepisy końcowe
§ 17.
1. Nadzór nad realizacją obowiązków
wynikających z regulaminu sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy Suchedniów.
2. Nieprzestrzeganie
zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia
13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz