Nietrafiony
prezent? Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy. Nieudana impreza,
fryzura, makijaż? Złóż reklamację. UOKiK przypomina
o prawach konsumenta i radzi, jak uniknąć problemów
w świąteczno-noworocznej gorączce.
Boże Narodzenie za
nami. Za chwilę będziemy świętować Nowy Rok. Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów życzy Państwu świetnej zabawy sylwestrowej. Podpowiadamy
też, co zrobić, jeśli nie wszystko się uda.
Sweter bez guzików?
Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu?Reklamuj!
Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa
lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny.
Sprzedawca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie
dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, np. na
butach występują przebarwienia, możesz żądać nawet zwrotu pieniędzy.
Nietrafiony
prezent? Gdy Mikołaj nie trafił w twój gust albo ubranie ma zły
rozmiar, prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma
problemu. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania
przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu
zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki
zwrotu - może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian
zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego.
Nieudana fryzura
lub makijaż? Możesz reklamować. Najlepiej zrób to jak najszybciej
i wyznacz termin na poprawki. Możesz żądać niezbędnych poprawek, zwrotu
pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu… Pamiętaj jednak, że zwrotu pieniędzy masz
prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła
ci włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę). Jeśli zabieg kosmetyczny
musiałeś poprawiać w innym gabinecie, możesz domagać się zwrotu kosztów.
Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, musisz posiadać
rachunki.
Nieudana zabawa
sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które
obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo muzyka
z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularzznajdziesz na stronie UOKiK.
Rezygnacja jest
kosztowna. Jeśli nagle zmienisz plany, zrezygnujesz
z pójścia na bal, galę sylwestrową, przedstawienie w teatrze, licz
się z tym, że stracisz część lub całość wpłaconych pieniędzy.
W każdym przypadku potrącenie powinno być adekwatne do poniesionych przez
organizatora wydatków. W przypadku wyjazdu turystycznego opłata za
rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia
od niej. Jeśli jednak z winy organizatora zmieniły się istotne warunki
umowy (miejsce, cena, program), to powinieneś mieć możliwość rezygnacji bez
ponoszenia kosztów.
Zgubiony płaszcz? Wchodząc
na imprezę sylwestrową widzisz napis „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby
szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca
odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest
płatna, czy nie.
Nieudany wyjazd? Jeśli
warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard
hotelu, mniej atrakcji) złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś
to zrobić jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu.
Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy twoje
roszczenia się przedawnią.
Święta lub Sylwester na
stoku? Jeśli z powodu pogorszenia warunków
atmosferycznych nie wykorzystałeś karnetu, przysługuje ci zwrot pieniędzy
proporcjonalny do pozostałych zjazdów.
Fajerwerki? Zachowaj
ostrożność. Jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz
używasz ich zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia. Nie kupuj
fajerwerków z niepewnego źródła. Przed zakupem sprawdź, czy obudowa nie ma
wad mechanicznych (pęknięcia, przerwania, wgniecenia, wybrzuszenia) oraz czy
nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zwróć uwagę, czy elementy składowe
są dobrze ze sobą połączone, nie przesuwają się i nie wypadają,
a lont jest zabezpieczony pomarańczową osłoną lub opakowaniem. Szukaj
instrukcji - powinna być w języku polskim i zawierać informacje
o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia.
Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Upewnij się, że
strzelanie w wybranym miejscu i czasie jest dozwolone. Bezwzględnie
przestrzegaj zaleceń producenta. Zachowaj bezpieczną odległość. Nigdy nie
pochylaj się nad ładunkiem. Wybierz miejsce, w którym korzystając
z fajerwerków nie zrobisz nikomu krzywdy i niczego nie zniszczysz.
Sprawdź, czy na drodze ładunku nie znajdują się przeszkody. Pamiętaj, że wyroby
pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Więcej rad
w poradniku UOKiK.
Pomoc dla konsumentów
Wzory formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy znajdziesz
na stronie UOKiK.
W razie problemów z dochodzeniem swoich praw zgłoś się do Inspekcji Handlowej czy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220,
22 290 89 16 lub mailowo .
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz