Kolejna decyzja
UOKiK dotycząca warunków promocji kredytów hipotecznych. Klienci DNB Banku
otrzymają zwrot pieniędzy za wyższą marżę i podwyższone opłaty za konto. Sprawdź
w decyzji UOKiK, czy i jak możesz złożyć wniosek do banku.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
docierały skargi na to, że DNB podwyższa marżę objętych promocją kredytów
hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale. O sprawie zawiadomił
urząd również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.
Zdaniem banku, kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na
podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową, musieli oni
zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać
ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze
z innego konta prowadzonego przez DNB. Jednak bank uznawał jedynie przelewy
z zewnętrznych źródeł i w efekcie bez żadnego ostrzeżenia -
podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r.
i trwa do dziś. – Przeanalizowaliśmy regulaminy
promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, że przelewy muszą zostać
zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli
spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty –
uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.
DNB podwyższył też opłatę za konto Personale z 18
do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki
kredytu hipotecznego. Gdy jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą
i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się również na podwyższenie
oprocentowania kredytu hipotecznego. Zastrzeżenia UOKiK
wzbudziły negatywne konsekwencje finansowe, które w tym wypadku mieli
ponosić konsumenci.
W trakcie postępowania DNB zobowiązał się do zmiany praktyk
i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł
marżę i opłaty za konto. Bank:
przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych
– w decyzji wymieniamy
nazwy tych kredytów i warunki, które trzeba spełnić, by z skorzystać
z tego rozwiązania.
Odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną.
Przywróci niższe opłaty za konto Personale (18 zł) i odda
konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat.
Obecni klienci dostaną automatycznie zwrot pieniędzy,
a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku. W ciągu 6 miesięcy od
uprawomocnienia się decyzji powinni oni na piśmie wystąpić do DNB o zwrot
pieniędzy. We wniosku trzeba wskazać numer umowy i rachunku bankowego.
Pismo należy wysłać pocztą zwykłą: DNB Bank Polska S.A., ul. Postępu 15 C,
02-676 Warszawa lub e-mailem na adres .
Bank poinformuje klientów o decyzji UOKiK listownie,
w systemie bankowości elektronicznej, na swojej stronie internetowej
i przez ogłoszenia w prasie.
Ten komunikat sygnalizuje działania prezesa UOKiK w tej sprawie.
Szczegóły dotyczące grupy klientów, przypadków objętych decyzją, rodzajów
promocji oraz działań, do których zobowiązał się DNB, dostępne są w rozstrzygnięciu UOKiK.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz