Jeśli kupujemy prezenty przez internet, można je zwrócić bez podania
przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła się je na swój koszt. Ważne są
terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji
przedświątecznych ofert. UOKiK przypomniał podstawowe zasady e-zakupów.
Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez
internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić
szybko bez wychodzenia z domu, a wybór jest bardzo szeroki.
Podstawowe zasady
świątecznych zakupów według UOKiK
Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Wystrzegajmy się
stron internetowych oferujących markowe produkty w bardzo niskich cenach.
Zawsze warto sprawdzić, czy na
stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma
siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być
utrudnione.
Jedną z okazji do oszczędzenia jest darmowa dostawa, gdy sklep nie
nalicza kosztów dostarczenia produktów. Ma jednak prawo do określenia minimalnej
wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki
promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz
zamówić, korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep
w danym dniu nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.
Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep
usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał,
ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były
dodane.
Towar zakupiony przez
internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od
momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić
i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca
ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś
droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym
sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.
Ponosisz koszt zwrotu towaru,
chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go
ponieść.
Zwracany towar nie powinien
nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak
w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady
są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
Nie musisz sprawdzać
przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później
w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu
w czasie transportu.
Uwaga: nie wszystkie produkty
kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do
odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia
dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia,
towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami,
muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie
otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na
koncerty czy wydarzenia sportowe.
Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy
jak najszybciej. Zgodnie z prawem, reklamacja przysługuje ci w ciągu
2 lat od daty wydania towaru.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz