Mam 93 lata,
niedowidzę i niedosłyszę. Uwierzyłam w to co mówiła kobieta przez
telefon i w to co mówił kurier – to jedna ze skarg konsumentów na
spółkę Telekomunikacja Stacjonarna. Urząd wszczął dwa
postępowania przeciwko temu przedsiębiorcy. Zarzuty dotyczą m.in. podszywania
się pod dotychczasowego operatora. Jeżeli dostałeś nakaz
zapłaty z sądu, pomoże ci Stowarzyszenie Aquila.
UOKiK sprawdził działania Telekomunikacji Stacjonarnej po
licznych skargach od konsumentów i rzeczników konsumentów. Wskazywali oni
przede wszystkim, że spółka podaje się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego,
a w rzeczywistości oferuje zupełnie nową umowę. Taka praktyka stosowana
jest głównie wobec osób starszych. Efektem podpisania nowego kontraktu może być
konieczność opłacania dwóch abonamentów i zapłata kary umownej w przypadku
rezygnacji z jednego z nich.
- Zebrane skargi dały podstawę
do wszczęcia dwóch postępowań wobec Telekomunikacji Stacjonarnej. Pierwsze
dotyczy praktyk stosowanych przez spółkę, m.in. podszywania się pod inne
firmy i niedostarczania pełnej dokumentacji umownej. Drugie prowadzone
jest w sprawie uznania za niedozwolone postanowień wzorców umownych.
Chodzi tu m.in. o automatyczne przedłużanie kontraktu na czas określony -
mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał
Naruszenie zbiorowych
interesów konsumentów
Z otrzymanych skarg i ustaleń urzędu wynika, że przedstawiciele
Telekomunikacji Stacjonarnej w trakcie rozmowy telefonicznej
i późniejszej wizyty w domu konsumenta informują, że reprezentują
dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych, przede wszystkim spółkę
Orange.
Przykłady skarg: Zarówno osoba, która rozmawiała ze mną przez
telefon jak i kurier, który przyjechał z umową do mnie do domu
mówili, że są z Orange.
Telemarketerka przedstawiła
się jako „telekomunikacja”, powołała się na dane dotyczące mojego abonamentu
a na moje pytanie, czy chodzi o firmę Orange bez wahania
odpowiedziała, że tak.
Inne zarzuty UOKiK dotyczą obciążania konsumentów opłatą aktywacyjną
i karą za zerwanie umowy, nawet jeżeli zrezygnowali z przeniesienia
numeru do Telekomunikacji Stacjonarnej, a spółka nie rozpoczęła
świadczenia usług abonamentowych. Zgodnie z prawem jeżeli konsument nie
rozpoczął korzystać z abonamentu nowej firmy nie powinien ponosić opłat
wymaganych przez Telekomunikację Stacjonarną. Takie praktyki spółki mogą utrudniać
konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług
telekomunikacyjnych.
Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów grozi kara finansowa
do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.
Niedozwolone klauzule
Drugie z postępowań dotyczy uznania za niedozwolone czterech
postanowień we wzorcach umownych stosowanych przez Telekomunikację Stacjonarną.
Zgodnie z pierwszym z nich umowa na 2 lata przedłuża się
automatycznie o taki sam okres, jeżeli konsument nie złoży oświadczenia,
że nie chce dłużej korzystać z usług spółki. Zgodnie
z przepisami, przedsiębiorca nie
może narzucić konsumentowi takiego rozwiązania.
Trzy kolejne klauzule to automatyczne oświadczenia konsumenta:
o zapoznaniu się i akceptacji umowy, cennika i regulaminu,
a także nieodwołalne pełnomocnictwo do przeniesienia numeru. W każdym
z tych przypadków konsument powinien mieć możliwość odmowy.
To nie pierwsza firma z branży telekomunikacyjnej, wobec której
prezes UOKiK wszczął postępowanie związane z nieprawidłowościami
występującymi przy zawieraniu umowy. Na przykład w lipcu 2018 r. za
podszywanie się pod dotychczasowego dostawcę i stosowanie klauzul
niedozwolonych UOKiK nałożył 1,8 mln zł kary na Nasza SA,
wcześniej karę 1,5 mln zł dostała Twoja Telekomunikacja,
a prawie 500 tys. zł -
Telekomunikacja Cyfrowa. Podobne nieuczciwe praktyki stosują też
sprzedawcy prądu, np. ukarany w grudniu 2016 r. Polski Prąd i Gaz,
który ma zapłacić ponad 10 mln zł.
Pomoc dla konsumentów
Zerwałeś umowę, a mimo to po jakimś czasie dostajesz
nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Jak najszybciej skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila,
które udziela pomocy prawnej na
etapie sądowym. Pamiętaj, że na obronę przed nakazem zapłaty
masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz.
Firma telekomunikacyjna wprowadziła cię w błąd
i podpisałeś umowę? Możesz od niej odstąpić bez podawania powodu
w ciągu 14 dni. Jeśli ten termin minął, możesz uchylić się od skutków
oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże
ci miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Po
więcej informacji zadzwoń na infolinię konsumencką: 801 440 220.
Dodatkowe informacje dla
konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: Oddziały Federacji Konsumentów Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
(źródło: UOKiK)
E-mail: Oddziały Federacji Konsumentów Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz