Przedstawiciele handlowi
proponowali aneks do umowy i obniżenie rachunków za prąd. Okazało się, że
konsumenci podpisali umowy z nowymi firmami i płacili większe
rachunki. UOKiK wydał decyzje dotyczące
trzech sprzedawców energii: Energetyczne Centrum, Novum
i Energa-Obrót. Przedsiębiorcy
zobowiązali się do rekompensaty pieniężnej dla konsumentów. Klienci otrzymają
również umorzenie lub zwrot wszelkich opłat za rozwiązanie umowy.
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Przedstawiciele tej firmy
odwiedzając mnie w domu zaproponowali mi tańszą energię twierdząc że (…)
dostawca energii zostanie ten sam tylko zmieni się cena na niższą. - to
jedna z wielu skarg, jakie wpływały do UOKIK, rzeczników konsumentów oraz
Urzędu Regulacji Energetyki
Wprowadzanie w błąd
Autorzy zawiadomień twierdzili, że zostali wprowadzeni w błąd przez
spółki sprzedające energię elektryczną: Novum, Energetyczne Centrum (przedsiębiorca
jest również sprzedawcą gazu) oraz Energa-Obrót. Osoby
reprezentujące te firmy, podczas wizyty w domu podawali się za przedstawicieli dotychczasowego
sprzedawcy prądu. Informowali że konieczna jest zmiana umowy,
a jako powody przedstawiali m.in. konieczność aneksowania kontraktu,
zmiany przepisów prawa, czy likwidację obecnego sprzedawcy energii. Zapewniali
przy tym, że rachunki będą niższe, a przedstawiciele Energetycznego
Centrum straszyli nawet, że brak podpisu skutkować będzie wyłączeniem prądu. Po
pewnym czasie okazywało się, że w rzeczywistości konsumenci podpisali
umowę z nowym przedsiębiorcą, a zamiast obiecywanych korzyści
finansowych musieli co miesiąc opłacać wyższe rachunki za energie elektryczną.
Fragment jednej ze skarg: Miało być taniej, a jest 100% drożej. Do
tej pory rachunki za prąd były w wysokości około 50 do 70 zł miesięcznie,
a te z Novum są po ponad 100 zł.
Ponadto spółki Novum i Energetycznego Centrum nie informowały,
że konsumenci będą musieli
opłacać dwie faktury. Pierwszą za dystrybucję energii od
poprzedniego operatora, a drugą za sprzedaż – od nowego przedsiębiorcy.
Z kolei klienci Energa-Obrót musieli ponosić koszty dodatkowej opłaty handlowej.
- Na szczególną krytykę
zasługuje fakt, że oferta skierowana była głównie do osób starszych. Przedsiębiorcy mogli wykorzystać, że seniorzy
mają wysoki poziom zaufania do innych ludzi i nie przypuszczają, że miły,
dobrze ubrany akwizytor może wprowadzać ich w błąd - mówi
Prezes UOKiK, Marek Niechciał
Urząd zakwestionował również, że przedsiębiorcy nie zostawiali konsumentom podpisanych
dokumentów (Energetyczne Centrum, Energa-Obrót), nie informowali o prawie odstąpienia od
umowy(Energetyczne Centrum, Novum) i nie przekazywali
wzoru formularza o odstąpieniu od umowy (Energetyczne Centrum). Zgodnie
z prawem, konsument ma 14 dni na rezygnację z umowy zawartej poza
lokalem przedsiębiorcy (np. podczas wizyty akwizytora w domu). Działania
spółek utrudniały odstąpienie od kontraktu.
Dodatkowo Energetyczne Centrum nie
respektowało oświadczeń o odstąpieniu od umowy. Pomimo
tego, że konsumenci wysłali takie dokumenty, spółka kontynuowała proces zmiany
sprzedawcy i wysyłała wezwania do zapłaty. Przedsiębiorca nie informował
również, że konsumenci muszą podpisać
dodatkowe umowy, dotyczące ochrony ubezpieczeniowej
i prywatnej opieki medycznej. Były one dodatkowo płatne, a rezygnacja
nich mogła oznaczać konieczność zapłaty kary umownej.
W decyzji dotyczącej Energa-Obrót urząd zakwestionował również praktyki
spółki stosowane podczas rozmów telefonicznych. Między innymi przedstawiciele
spółki nie informowali
o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunku.
Zobowiązanie Energetycznego
Centrum
Spółka zobowiązała się do zaniechania zakwestionowanych praktyk. Zwróci lub umorzy konsumentom,
którzy rozwiązali umowy wszelkie
koszty jakie ponieśli z tego tytułu oraz wypłaci im
rekompensatę w wysokości 30 zł. 15 zł otrzymają
z kolei klienci, którym udało się odstąpić od umowy w terminie
przewidzianym przez prawo lub kontrakt wygasł. Dotyczy to osób, które w ciągu roku od
zawarcia umowy złożyły skargę dotyczącą kwestionowanych
praktyk – bezpośrednio do przedsiębiorcy, UOKiK, URE lub organizacji chroniącej
konsumentów. Jeżeli pomimo złożenia reklamacji i skargi konsumenci
przedłużyli okres obowiązywania umowy dostaną rekompensatę w wysokości 30 zł.
Zobowiązanie Novum
Zobowiązanie spółki dotyczy m.in. osób, które złożyły skargę w ciągu czterech miesięcy od
podpisania umowy. Skorzystają z niego także konsumenci, którzy poskarżyli się później –
jeżeli przy zawarciu umowy nie podpisali oświadczenia,
w którym m.in. potwierdzili świadomość, że Novum jest konkurencyjnym
podmiotem wobec innych sprzedawców energii.
Konsumenci, którzy spełniają te warunki i nadal są klientami
spółki będą mogli bezpłatnie
rozwiązać umowę. Ci, którzy zapłacili lub mieli zapłacić za
rezygnację z kontraktu otrzymają zwrot
lub umorzenie tych kosztów, a także rekompensatę – 46,13 zł.
Tę samą kwotę otrzymają osoby, którym udało odstąpić od umowy bez dodatkowych kosztów,
lub gdy po złożeniu skargi przedłużyły
okres obowiązywania umowy albo ich kontrakt wygasł.
Energetyczne Centrum i Novum muszą powiadomić listownie konsumentów
o swoim zobowiązaniu oraz złożyć do UOKiK sprawozdanie z jego
realizacji.
Zobowiązanie Energi-Obrót
Klienci Energi-Obrót mogą
liczyć na rekompensatę
56 zł. Dostaną ją m.in. osoby, które w trakcie wizyty
akwizytora zostały wprowadzone w błąd, jeżeli złożyły wcześniej reklamację
do spółki z tego powodu. Nie ma przy tym znaczenia, czy nadal są klientami
Energi-Obrót.
Rekompensatę w tej
samej wysokości otrzymają
także wszyscy, którzy zdecydowali się na skorzystanie z oferty Gwarancja
Stałej Ceny, ponieważ nie zostali poinformowani
o dodatkowej opłacie handlowej. Otrzymają również propozycję nowej oferty
lub będą mogli rozwiązać umowę i skorzystać z innej oferty lub
taryfy Energi-Obrót, a także zdecydować się na zmianę
sprzedawcę energii elektrycznej.
Spółka powiadomi konsumentów listownie o rekompensatach pieniężnych,
zamieści również informację o decyzji na swojej stronie internetowej.
Będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji swojego
zobowiązania.
- Dzięki zobowiązaniom
konsumenci, którzy musieli ponieść wysokie koszty rozwiązania umowy otrzymają
z powrotem pieniądze, które zapłacili. Mogło to być od kilkudziesięciu do
nawet kilkuset złotych. Gdyby nie nasze decyzje musieliby walczyć
w sądzie o zwrot tej kwoty. Dodatkowo otrzymają rekompensatę
finansową – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Szczegóły dotyczące
zobowiązań Energetycznego Centrum, Novum oraz Energi-Obrót będzie można znaleźć
w decyzjach, które są na stronie internetowej UOKiK.
Opisane decyzje są prawomocne, co oznacza, że spółki muszą rozpocząć
realizację swoich zobowiązań.
Uwaga na umowy
telekomunikacyjne i energetyczne!
W przeszłości urząd wydawał decyzje dotyczące innych sprzedawców energii,
którzy wprowadzali konsumentów w błąd. Przykładowo, w ubiegłym roku
do zmiany praktyk zobowiązały się spółki: Polski Prąd oraz Multimedia Polska
Energia. Ponadto w grudniu 2016 r. UOKiK nałożył na innego przedsiębiorcę
- Polski Prąd i Gaz karę finansową ponad 10 mln zł. Ta decyzja nie jest prawomocna. Ponadto
w Urzędzie Regulacji Energetyki toczy się postępowanie w sprawie cofnięcia
temu przedsiębiorcy koncesji na obrót energią elektryczną.
- Problem podszywania się
akwizytorów pod dotychczasowych dostawców dotyczy głównie sprzedawców prądu,
a także usług telekomunikacyjnych. Apeluję do osób starszych
o ostrożność przy zawieraniu tego typu umów. Proszę pamiętać, że nie ma
obowiązku podpisania umowy w obecności przedstawiciela handlowego. Lepiej
poprosić o pozostawienie przez niego danych lub proponowanej umowy. Potem,
przede wszystkim trzeba sprawdzić, z kim mamy do czynienia. Najlepiej
zadzwonić pod numer telefon dotychczasowego sprzedawcy, który można znaleźć na
fakturze i zapytać, czy to jego akwizytor był w naszym domu. Zachęcam
też do składania reklamacji u przedsiębiorców, którzy wprowadzili nas
w błąd. Skargi, które złożyli konsumenci mogą później
stanowić podstawę kształtowania zobowiązań w decyzjach UOKiK – radzi
prezes urzędu, Marek Niechciał.
Przypominamy również, że konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc
rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich. Porad udziela także Punkt Informacyjny dla Odbiorców
Energii i Paliw Gazowych przy Urzędzie Regulacji
Energetyki.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz