W dniach 8 i 9 listopada uczniowie SSP nr 3 im. S.
Żeromskiego w
Suchedniowie mieli zaszczyt gościć u siebie Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” z
Kielc w ramach Konkursu im. Jana
Dormana.
Szkoła
przystąpiła do konkursu i została wybrana z 56 szkół województwa
świętokrzyskiego.
Konkurs jest odpowiedzią na potrzebę podniesienia jakości
artystycznej przedstawień, stanowi wsparcie dla nauczycieli w rozwoju uczniów.
Oferuje przedstawienia przygotowane z myślą o ich wieku i potrzebach oraz
specyficznych szkolnych warunkach. Wynika z budowania koncepcji artystycznych w oparciu o bezpośredni kontakt z
widzem poza murami teatru.
Działania
edukacyjne składały się z trzech etapów wymiany. Pierwszym był integrujący
warsztat dla nauczycieli w siedzibie teatru, w którym uczestniczyły polonistki
Marzena Wojnarska oraz Anna Salwa. Był on poświęcony wprowadzeniu w tematykę spektaklu oraz przybliżał ideę
pedagogiki teatru.
Drugim etapem wymiany było przekazanie uczniom klas IV-VI
paczki od głównego bohatera zawierającej m.in. list, pamiątki z podróży, szyfr
dostępu. Wszystko po to, aby umożliwić przyszłym widzom wejście w interakcję z
głównym bohaterem, przybliżenie jego świata i marzeń. Tym zajęli się wychowawcy
poszczególnych klas.
W trzecim etapie uczniowie mieli przygotować plastyczną
wizję własnej planety z zaznaczeniem swojej odmienności, cech, pasji, które ich
wyróżniają z grupy rówieśniczej. Należy podkreślić, że uczniowie wykonywali
pomocny rekwizyt dowolnymi technikami i z różnych materiałów (wszystkie zostały
wykorzystane podczas widowiska). Ich kreatywność zadziwiła nie tylko
nauczycieli, ale także twórców teatru goszczących w naszej placówce.
Czwarty etap obejmował wystawienie spektaklu przez teatr
w szkole, więc już 7 listopada w godzinach popołudniowych grupa techniczna
rozkładała scenę, nagłośnienie itd. Wszystko po to, aby kolejne dwa dni
upłynęły pod magicznym wpływem Melpomeny i Talii. U nas wystawiono spektakl pt.
„Sztuka latania” w reżyserii
Judyty Berłowskiej. Inspiracją dla przedstawienia była powieść „Lekkie życie Barnaby'ego Brocketta”
Johna Boyne'a. Tytułowy bohater to jedyny na świecie chłopiec,
który nie podlega prawu grawitacji. Odrzucony przez rodzinę podróżuje po świecie,
spotykając ludzi, którzy podobnie jak on, nie są zwyczajni. Każde ze spotkań
stawia przed bohaterem rodzaj lustra, co pomaga mu spojrzeć wielowymiarowo na
kwestię odpowiedzialności za własne decyzje.
Odbiór sztuki przez młodych widzów był niezwykły.
Określali widowisko słowami: „było super”, „nie chciało mi się opuszczać sali”,
„cudowny spektakl”, „chcemy więcej”. Myślę, że zadowolenie wynikało z kilku
elementów: bezpośredniego kontaktu z aktorami, nawiązywania z nimi dialogu,
rozwiązań scenicznych, poruszanej przez sztukę tematyki, wykorzystanie różnych
technik i trików
teatralnych.
Po przedstawieniu uczniowie poszczególnych klas
uczestniczyli w warsztatach, prowadzonych przez aktora. Ich atrakcyjność
ocenili także bardzo wysoko, a wykonywali m.in.
autoportrety inspirowane spektaklem.
Stworzenie uczniom okazji do bezpośredniego kontaktu z
dziełem teatralnym w murach naszej
szkoły pozostanie na długo w naszej pamięci i zaowocuje w przyszłości ściślejszą
współpracą z teatrem.
Koordynator
projektu
Anna
Salwa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz