Strony

sobota, 11 listopada 2017

Projekt teatralny w Trójce

W dniach 8 i 9 listopada uczniowie SSP nr 3 im. S. Żeromskiego w Suchedniowie mieli zaszczyt gościć u siebie Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” z Kielc w ramach Konkursu im. Jana Dormana.
Szkoła przystąpiła do konkursu i została wybrana z 56 szkół województwa świętokrzyskiego.
Konkurs jest odpowiedzią na potrzebę podniesienia jakości artystycznej przedstawień, stanowi wsparcie dla nauczycieli w rozwoju uczniów. Oferuje przedstawienia przygotowane z myślą o ich wieku i potrzebach oraz specyficznych szkolnych warunkach. Wynika z budowania koncepcji artystycznych w oparciu o bezpośredni kontakt z widzem poza murami teatru.
Działania edukacyjne składały się z trzech etapów wymiany. Pierwszym był integrujący warsztat dla nauczycieli w siedzibie teatru, w którym uczestniczyły polonistki Marzena Wojnarska oraz Anna Salwa. Był on poświęcony wprowadzeniu  w tematykę spektaklu oraz przybliżał ideę pedagogiki teatru.
Drugim etapem wymiany było przekazanie uczniom klas IV-VI paczki od głównego bohatera zawierającej m.in. list, pamiątki z podróży, szyfr dostępu. Wszystko po to, aby umożliwić przyszłym widzom wejście w interakcję z głównym bohaterem, przybliżenie jego świata i marzeń. Tym zajęli się wychowawcy poszczególnych klas.
W trzecim etapie uczniowie mieli przygotować plastyczną wizję własnej planety z zaznaczeniem swojej odmienności, cech, pasji, które ich wyróżniają z grupy rówieśniczej. Należy podkreślić, że uczniowie wykonywali pomocny rekwizyt dowolnymi technikami i z różnych materiałów (wszystkie zostały wykorzystane podczas widowiska). Ich kreatywność zadziwiła nie tylko nauczycieli, ale także twórców teatru goszczących w naszej placówce.
Czwarty etap obejmował wystawienie spektaklu przez teatr w szkole, więc już 7 listopada w godzinach popołudniowych grupa techniczna rozkładała scenę, nagłośnienie itd. Wszystko po to, aby kolejne dwa dni upłynęły pod magicznym wpływem Melpomeny i Talii. U nas wystawiono spektakl pt. „Sztuka latania” w reżyserii Judyty Berłowskiej. Inspiracją dla przedstawienia była powieść „Lekkie życie Barnaby'ego Brocketta” Johna Boyne'a. Tytułowy bohater to jedyny na świecie chłopiec, który nie podlega prawu grawitacji. Odrzucony przez rodzinę podróżuje po świecie, spotykając ludzi, którzy podobnie jak on, nie są zwyczajni. Każde ze spotkań stawia przed bohaterem rodzaj lustra, co pomaga mu spojrzeć wielowymiarowo na kwestię odpowiedzialności za własne decyzje.
Odbiór sztuki przez młodych widzów był niezwykły. Określali widowisko słowami: „było super”, „nie chciało mi się opuszczać sali”, „cudowny spektakl”, „chcemy więcej”. Myślę, że zadowolenie wynikało z kilku elementów: bezpośredniego kontaktu z aktorami, nawiązywania z nimi dialogu, rozwiązań scenicznych, poruszanej przez sztukę tematyki, wykorzystanie różnych technik i trików teatralnych.
Po przedstawieniu uczniowie poszczególnych klas uczestniczyli w warsztatach, prowadzonych przez aktora. Ich atrakcyjność ocenili także bardzo wysoko, a wykonywali m.in. autoportrety inspirowane spektaklem.
Stworzenie uczniom okazji do bezpośredniego kontaktu z dziełem teatralnym  w murach naszej szkoły pozostanie na długo w naszej pamięci i zaowocuje w przyszłości ściślejszą współpracą z teatrem.
Koordynator projektu
Anna Salwa








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz