UOKiK wydał decyzję dotyczącą Telekomunikacji
Cyfrowej. Jej przedstawiciele niezgodnie z prawdą
twierdzą, że reprezentują dotychczasowego operatora - w istocie dostawcę
usług telekomunikacyjnych konsumenta. Nałożona
kara wyniosła prawie 500 tys. zł.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów wpłynęło ponad 300 skarg oraz innych sygnałów
kwestionujących działania Telekomunikacji Cyfrowej Sp. z o.o.
w Warszawie. Jest to dostawca usług telekomunikacyjnych, który świadczy
usługi telefoniczne w sieci stacjonarnej. Skargi najczęściej wpływały od
seniorów i ich rodzin. Dotyczyły podszywania się pod dotychczasowego dostawcę
usług telekomunikacyjnych konsumenta. Np. Pani w telefonie
przedstawia się że jest z telekomunikacji Orange, proponuje mi zmianę
abonamentu telefonicznego za 25 zł. Pytam tą panią czy na pewno jest moim
dotychczasowym operatorem, odpowiada, zapewnia że tak. Mam pani rachunek za
telefon i widzę ile pani płaci, więc ja odpowiedziałam to już jak pani
zrobi byle było dobrze. Powiedziała że otrzymam papier do podpisania przez jej
kuriera.
Urząd
wszczął postępowanie przeciwko Telekomunikacji Cyfrowej, a także ostrzegał przed jej praktykami.
Analiza skarg, zawiadomień i innych sygnałów potwierdziła, że
Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd co do swojej
tożsamości, przedmiotu oferowanej konsumentom umowy oraz jej warunków
finansowych. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej dzwonią do
konsumentów posiadających telefon stacjonarny, podając się
za dotychczasowego „operatora” konsumenta bądź sugerują, że
działają w imieniu takiego podmiotu. Proponują obniżenie abonamentu.
W rzeczywistości, po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera
konsument zawiera nową umowę z Telekomunikacją Cyfrową. Co więcej, niejednokrotnie
kurierzy nalegają, aby konsument podpisał dokumenty jak najszybciej, bez
czytania. W skargach konsumenci pisali np. Podczas
podpisywania umowy Pan - przedstawiciel handlowy firmy - nie przedstawił się
i szybko kazał mi podpisywać umowę oraz zaznaczył na kosztorysie
abonamentu na kwotę 18,30 zł. Nadto zasłaniał dane firmy i nie pozwolił mi
zapoznać się z treścią zapisów, gdyż się śpieszył. Przedstawiciele
Telekomunikacji Cyfrowej nie informują konsumentów - ani podczas rozmów
telefonicznych, ani podczas wizyt w miejscu ich zamieszkania, kiedy
dochodzi do podpisania umowy, że niższy abonament będzie
obowiązywać jedynie przez dwa miesiące.
Prezes UOKiK stwierdził, że Telekomunikacja Cyfrowa
wprowadza konsumentów w błąd, ponieważ jej przedstawiciele
· - podszywają się
pod dotychczasowego ”operatora” konsumenta.
· - Zapewniają konsumentów
w trakcie wizyt w miejscu ich zamieszkania, że dokumenty, które
dostarczają do podpisu, to zmiana warunków umowy z dotychczasowym
„operatorem”.
- Proponują obniżenie abonamentu za telefon, nie
informując, że niższe stawki obowiązują jedynie przez dwa miesiące, a nie
cały okres umowy
Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej
nie zostawiają ponadto konsumentom dokumentów np. egzemplarza umowy,
regulaminów, cennika, czy formularza odstąpienia od umowy.
Kara nałożona na Telekomunikację Cyfrową za naruszanie
zbiorowych interesów konsumentów wyniosła prawie 500 tys. zł (499 225 zł). – Nie znaleźliśmy okoliczności
łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak
największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie
tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach
konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług
telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu
pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać.
Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów - za zerwanie umowy zawartej na
czas oznaczony - kary w wysokości 550 zł - mówi Marek Niechciał,
prezes UOKiK.
Urząd
nakazał Telekomunikacji Cyfrowej zaprzestanie stosowania niedozwolonych
działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Porady dla konsumentów – rozmowa telefoniczna
Uważaj,
rozmawiając przez telefon też możesz zawrzeć umowę z operatorem. Aby
z niej zrezygnować, musisz podjąć działania. Nie wystarczy, że jedynie
przestaniesz opłacać rachunki. Przeczytaj, jakie masz możliwości i kto
może ci pomóc.
Jeżeli
nie jesteś pewien czy telemarketer reprezentuje twojego dotychczasowego
operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się
z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę. Upewnij
się, czy rzeczywiście twój operator ma dla ciebie nową ofertę.
Porady dla konsumentów – jak odstąpić od umowy
Jeżeli
zmieniłeś operatora telekomunikacyjnego, to w ciągu 14 dni możesz
odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów.
Jeżeli
zostałeś wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to
możesz np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod
wpływem błędu, albo żądać przed sądem stwierdzenia
nieważności umowy. O pomoc poproś rzecznika
konsumentów lub Federację Konsumentów. Pomoc jest darmowa.
Adresy znajdziesz, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16 lub
801 440 220.
Pamiętaj
– brak odbioru przesyłki z aparatem telefonicznym nie oznacza odstąpienia
od umowy lub jej rozwiązania. Musisz złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie.
Porady dla konsumentów – wezwania do zapłaty
Wezwanie
do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym co nakaz zapłaty
wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności
egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.
Jeżeli otrzymałeś nakaz do zapłaty z sądu, nie czekaj. Złóż odpowiednią odpowiedź na pozew
w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu
upominawczym). Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj
się niezwłocznie z rzecznikiem konsumentów w miejscu
twojego zamieszkania lub z Federacją Konsumentów.
Pomoc dla konsumentów: 22 290 89 16 lub 801 440 220.
Adresy
i telefony do oddziałów Federacji Konsumentów: www.federacja-konsumentow.org.pl/63,tu-znajdziesz-pomoc.html
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumetów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz