Ruszyła strona internetowa
informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń. Wejdź na www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą. Droga pozasądowa jest
szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa.
www.polubowne.uokik.gov.pl –
to adres strony internetowej, która informuje o tym, jak możesz rozwiązać
spór z przedsiębiorcą poza sądem. Znajdziesz na niej odpowiedzi na
najczęstsze pytania, np. kiedy możesz skorzystać z takiej drogi, ile trwa
takie postępowanie, jak ono przebiega. Na stronie zamieściliśmy również
wyszukiwarkę podmiotów, które pomogą ci rozwiązać spór. Przygotowaliśmy też ulotkę,
która zawiera najważniejsze informacje o polubownym dochodzeniu roszczeń.
Pozasądowe rozwiązywanie
sporów
10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację konsumenta, albo zmienił
twoje żądanie, to możesz rozwiązać spór pozasądowo, składając wniosek do
wyspecjalizowanego podmiotu. Ich dane znajdują się w rejestrze na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów. W tej chwili wpisanych jest tam 6 podmiotów: Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż
Konsumencki – sprawy z zakresu usług
finansowych, Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne
i pocztowe, Rzecznik Finansowy –
podmioty rynku finansowego, Stowarzyszenie
Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy
konsumentami a liniami lotniczymi, Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy
Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami
a przewoźnikami kolejowymi oraz inspektorzy Inspekcji Handlowej. Spór można rozwiązać, zwracając się do Inspekcji
Handlowej, w sprawach z zakresu m.in. umów sprzedaży,
turystycznych, deweloperskich, remontowych.
Punkt
kontaktowy dla konsumentów
W UOKiK działa punkt
kontaktowy udzielający pomocy konsumentom
i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania
sporów. Zadzwoń, napisz lub umów się
na osobiste spotkanie - tel: 22 55 60 333, e-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl, adres: pl. Powstańców
Warszawy 1, Warszawa. Z pracownikiem punktu możesz spotkać
się osobiście w godzinach: poniedziałek
12:00-16:00; wtorek/środa/piątek 10:00-14:00; czwartek 8:30-12:30.
Konsumenci najczęściej zadają pytania z dziedziny: sprzedaży
konsumenckiej (zakup ubrań, sprzętu elektronicznego) - w których właściwa
jest Inspekcja Handlowa oraz linii lotniczych, gier online, a także
telefonii komórkowych.
Rozporządzenia
dla Inspekcji Handlowej
Prezes Rady Ministrów podpisała rozporządzenia regulujące pracę Inspekcji
Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów. Rozporządzenia
określają m.in.:
treść wniosku, który składa konsument, gdy chce rozwiązać
sprawę polubownie przy pomocy Inspekcji Handlowej;
rodzaj dokumentów, które konsument musi dołączyć;
sposób składania wniosków – można to zrobić zwykłą pocztą
i elektronicznie;
termin na wyrażenie zgody na propozycję rozwiązania
sporu, który wynosi minimum 10 dni.
Więcej informacji o tym, jak można rozwiązać spór poza sądem,
znajdziesz na stronie: www. polubowne.uokik.gov.pl
(Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz