Prezes UOKiK podpisał porozumienia z
17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem
inwestycyjnym. Obniżą one opłaty likwidacyjne tym klientom, których nie objęły
wcześniejsze decyzje UOKiK. Porozumienia dotyczą też seniorów, a ich warunki
wchodzą w życie 1 stycznia 2017 roku.
W związku z tym, prezes urzędu w
porozumieniu z branżą przygotował wsparcie dla konsumentów posiadających polisy
sprzed 2014 roku. Pomysł zawarcia porozumień w tym zakresie
przedstawiła Polska Izba Ubezpieczeń (PIU). Prace były realizowane przy
wsparciu Ministerstwa Rozwoju i Finansów oraz Komisji Nadzoru
Finansowego. Porozumienia dotyczą: klientów, którzy nie rozwiązali
umowy z ubezpieczycielem oraz seniorów, którzy tę umowę zawarli po 1 stycznia
2008 r. i rozwiązali po 65. roku życia.
– Przez wiele miesięcy
prowadziliśmy rozmowy z ubezpieczycielami oraz PIU. Efekt naszych wspólnych
działań to obniżenie opłat likwidacyjnych klientom posiadającym polisy z ufk
tzw. „starego portfela”, czyli sprzed 2014 roku. Obniżka zależy od czasu trwania umowy – przykładowo jeden z
ubezpieczycieli obniży opłatę do 23 proc. w pierwszym roku polisowym, 9 proc. –
w szóstym, a po 10 latach nie pobierze ani złotówki. Przewidzieliśmy szczególne
rozwiązania dotyczące osób starszych, które były namawiane na wieloletnią
polisę mimo podeszłego wieku – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
Jan Grzegorz Prądzyński,
prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, dodaje: - Porozumienie powstało z inicjatywy Polskiej Izby Ubezpieczeń,
natomiast trzeba podkreślić, że dotyczy ono całej branży ubezpieczeniowej.
Rozwiązanie jest efektem znaczącego wysiłku zakładów, ale dzięki temu możliwe
było wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Czego dotyczą porozumienia
Porozumienia zaczną
obowiązywać 1 stycznia 2017 r i dotyczą umów obowiązujących 1 grudnia 2016
r. Na ich podstawie ubezpieczyciele, którzy zawarli porozumienie, obniżą
wysokość opłat likwidacyjnych dla konkretnych produktów
inwestycyjnych. Ubezpieczyciele poinformują klientów o wysokości opłaty
określonej na podstawie porozumienia.
Seniorzy
Porozumienia dotyczą także
klientów, którzy zawarli umowę po 1 stycznia 2008 r., ukończyli 61 lat i
jednocześnie rozwiązali ją po 65 roku życia, ponosząc konsekwencje finansowe.
Na mocy porozumienia, klient będzie miał prawo do zwrotu różnicy między opłatą
likwidacyjną pobraną na starych zasadach, a tą, która zostałaby pobrana na
nowych. Może wystąpić z takim wnioskiem w ciągu trzech lat od dnia wejścia w
życie porozumienia. Polska Izba Ubezpieczeń w ogłoszeniach prasowych
poinformuje klientów o szczegółach tego rozwiązania.
Co dalej
Wszystkie towarzystwa
ubezpieczeniowe poinformują klientów o warunkach zawartego porozumienia.
Szczegółowe informacje o wysokości opłat likwidacyjnych znajdują się na
stronach internetowych poszczególnych ubezpieczycieli. Ponadto, zbiorczą
informację udostępnia Polska Izba Ubezpieczeń.
Prezes UOKiK będzie monitorował realizację warunków zawartych w porozumieniach.
Jednocześnie
podkreślamy, że zawarte porozumienia nie zamykają drogi konsumentom do
dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Konsument, który rozwiązał umowę
przed terminem, może dochodzić zwrotu opłaty likwidacyjnej przed sądem. Swoich
praw konsument może też dochodzić, gdy w wyniku porozumienia podpisze aneks do
umowy z ubezpieczycielem. Rzecznik
Finansowy udziela pomocy konsumentom.
Ponadto, każdy konsument, który toczy spór sądowy, może wystąpić z wnioskiem o
wyrażenie istotnego poglądu w swojej sprawie przez prezesa UOKiK lub Rzecznika
Finansowego.
(źródło: PUP)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz