Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora,
oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne
problemy, z którymi zgłaszają się do UOKiK osoby starsze. Dziś Europejski Dzień
Seniora. Przypominamy o prawach konsumentów III wieku
Ze
skarg, które otrzymujemy wynika, że często seniorom sprzedaje się produkty i
usługi niedopasowane do ich potrzeb. Przykładem jest chociażby gromadzenie
danych w tzw. chmurze. Nadal problemy sprawiają zakupy na pokazach. Prowadzimy
kilkanaście postępowań dotyczących nie zawsze uczciwej sprzedaży skierowanej do
konsumentów III wieku – mówi Marek Niechciał, Prezes UOKiK. Przykładem
są praktyki związane ze zmianąsprzedawcy
prądu czy operatora telekomunikacyjnego. Zdarza się, że przedstawiciele
handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Niezależnie
od tego seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji
z takich usług.
Problemem są też usługi
premium, aktywowane przez wysłanie sms. Często do zamówienia usługi dochodzi wbrew intencji konsumenta przez
wprowadzenie go w błąd, np. senior otrzymuje informację o konieczności usunięcia wirusa z
telefonu, czy wysłania sms, aby odebrał paczkę.
Najważniejsze zasady:
1. Nie kupuj bez namysłu. „Tylko
w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim
kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie
parametrów oferowanych produktów w internecie. Do UOKiK docierają skargi na
wprowadzanie w błąd co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte
swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.
2. Nie wierz w darmowe prezenty.
„Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się
okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa
wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną
sprzedażą naczyń do gotowania.
3. Nie daj sobie wmówić, że nie
masz prawa. „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca,
który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na
pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw.
Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania
produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt
wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz z naszej
strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
4. Bądź uważny – nie daj się
manipulacji. „Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która
jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej
instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy.
Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z
zakupów.
5. Nie ulegaj namowom. „Tylko
dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” –
pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do
kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny
dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i
skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić
dany produkt.
6. Pamiętaj, nie jesteś sam. Skontaktuj
się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w
swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub
odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem
operatora) w
godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub
e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.
Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z
przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie
pomaga Europejskie Centrum
Konsumenckie, należące do ECC-Net - tel. 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz