Jakiś czas temu pisaliśmy na stronie NASZ SUCHEDNIÓW, że
Miasto – jak pokazują twarde dane demograficzne – wyludnia się, że przestało
się rozwijać, zapadło w letarg, i że jest to skutkiem braku celnej strategii
rozwoju. Owszem, jak poprzednio zauważyliśmy, coś się w Suchedniowie dzieje,
ale bez wizji, bez planu, chaotycznie – to tu, to tam; to tak, to siak. Jak to
wygląda i jakie są tego skutki wszyscy widzimy i odczuwamy na własnej skórze.
Pisaliśmy o tym kilka tygodniu temu.
Od tego czasu zaszły jednak pewne zmiany. Otóż na oficjalnej
stronie internetowej Suchedniowa www.suchedniow.pl możemy
już znaleźć i przeczytać STRATEGIĘ ROZWOJU MIASTA i GMINY SUCHEDNIÓW na
lata 2016-2026. Uchwałą Rady Miasta Suchedniowa nr 14/IV/2016 z dnia 31. marca
2016 r. strategia ta została przyjęta do realizacji. Lektura obowiązkowa dla
tych, którym leży na sercu dobro i pomyślna przyszłość naszego miasta.
Przeczytanie
STRATEGII wymaga trochę czasu i cierpliwości. Liczy bowiem wraz z materiałami
uzupełniającymi 265 stron wymagającego tekstu.
Ale co
właściwie z niej wynika – jaki wyznacza kierunek rozwoju Suchedniowa?
No właśnie, tu pojawia się problem. Bo o ile części analizującej aktualną sytuację Miasta nie można chyba nic zarzucić, została opracowana rzetelnie i obszernie, to część druga, stanowiąca istotę opracowania, wygląda gorzej niż mizernie. Chciałoby się powiedzieć: góra urodziła mysz – z obszernej analizy sytuacji właściwie nie wypracowano żadnej wizji rozwoju Suchedniowa. Sami zobaczmy.
Co to jest strategia miasta?
Mówiąc obrazowo, strategia rozwoju miasta powinna odpowiadać
na proste pytanie: co należy zrobić, by miasto rozkwitło? To nic innego
jak rozeznanie sytuacji i wyznaczenie
właściwego celu działania. Innymi słowy strategia określa – z czego
konkretnie mieszkańcy miasta mają żyć a miasto ma się rozwijać? Co ma stanowić źródło witalności (pieniędzy). Z kolei
„taktyka” odpowiada na pytanie „jak” chcemy to zrobić.
Czemu służy strategia?
Miasto jest po to, by człowiek mógł się dzięki odpowiednim
urządzeniom technicznym i społecznym w pełni rozwijać fizycznie i duchowo mając
zapewnione: jedzenie, mieszkanie, zdrowie, bezpieczeństwo, pracę, edukację i
wychowanie. W strategii miasta nie chodzi o ogólnikowe zadeklarowanie, że
miasto ma być miejscem dobrego życia. To oczywiste. Chodzi o wskazanie dzięki
czemu i jak miasto ma się rozwijać, by to wszystko mieszkańcom zapewnić, by
stać się miejscem dobrego życia.
Co stanowiło źródło witalności Suchedniowa w przeszłości?
Wszyscy wiemy, że
przez długie dziesiątki lat źródłem witalności Suchedniowa był przemysł
metalowy w połączeniu z rolnictwem małozagrodowym. Rano szło się do fabryki, a po „robocie” na własny kawałek
pola. To była praktyczna realizacja STASZICOWSKIEJ WIZJI SUCHEDNIOWA ! Ten
model życia Suchedniowa skończył się z początkiem lat dziewięćdziesiątych. Do
dziś nie wypracowano nowego pomysłu na Suchedniów.
Wizja Suchedniowa zaproponowana w STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY SUCHEDNIOW na
lata 2016-2026.
Pierwsza nierozsądna rzecz, jaka rzuca się w oczy przy
lekturze strategii, zawarta jest już w
samym tytule. Mówi się bowiem o strategii na lata 2016-2026. Dla strategii
Suchedniowa to zbyt krótka perspektywa. Miasto potrzebuje WILEKIEJ I
DŁUGOFALOWEJ WIZJI na wzór tej staszicowskiej. W perspektywie 10 lat możemy
planować jedynie działania taktyczne, realizujące etapy DŁUGOFALOWEJ STRATEGII
! Zapewne zapisanie takiej perspektywy
czasowej w tytule strategii wynika z obligatoryjnych przepisów oraz późniejszej
możliwości starania się o unijne dotacje. Niemniej jednak REALNA wizja miasta
powinna zakładać perspektywę o wiele dalszą. Niestety wygląda na to, że
Strategia została opracowana jedynie dla formalności, by jedynie sprostać
odpowiednim przepisom.
Jaką nakreślono wizję Suchedniowa?
Wizja każdego miasta powinna być wyjątkowa, atrakcyjna
i realna. Wyjątkowa czyli niepowtarzalna, właściwa tylko (lub w
najwyższym stopniu) dla tego miasta. Atrakcyjna czyli pociągająca dla ludzi, w
mieście będzie się dobrze żyło i wreszcie realna czyli możliwa do wykonania, co
wcale nie znaczy, że do wykonania w kilka lat i w całości.
Samo opisanie wizji powinno być w miarę możliwości krótkie i
plastyczne – poruszające wyobraźnię. Powinno odpowiadać na pytania: co, jakie,
dla kogo i dla czego? (tekst: Maciej Mikołajczyk).
Panie Macieju, przeczytanie 265 str. mija się z celem. Analiza aktualnej sytuacji wykonana jest metoda SWOT, która w obecnym czasie trąca archeologią. A czytanie dalej to tylko obraz się zaciemnia. Bo to co w analizie jest mocną stroną to w strategii staje się słabą stroną lub to co jest szansa staje się zagrożeniem. I tak można by jeszcze ze 100 str. wytykać błędów. Szkoda czasu lepiej obejrzeć bonda.Po tak wielkim fachowcu powinno oczekiwać się więcej. Można zadać pytanie czy to był trzeźwy wybór. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBonda? Serio? Jak już oglądać, to coś ambitniejszego...
Usuńczasem nie trzeba wiele wypić żeby coś głupiego zrobić:)
UsuńW zestawieniu z tą strategią nawet James, James Bond jest bardziej ambitny.
OdpowiedzUsuńPunkt dla Ciebie! :D
UsuńMnie to ciekawi jak burmistrz wyda te 3 mln? Pewnie kolega z urzędu zauważył brak jakichkolwiek sukcesów i próbuje ratować sytuację?
OdpowiedzUsuń